Nedläggning av förundersökning

Hej,Jag blev rånad i samband med ett bilköp i juli 2009.Förundersökningen är nedlagd och jag hänvisas till Brottsoffermyndigheten av mitt försäkringsbolag. Blev av med 18 000kr och hotad verbalt och med pistol.Blev tvingad att ta ett lån för att kunna fortsätta mitt normala liv.Känner mig kränkt och betalar ett lån som inte borde finnas. Finns någon chans för mig att få tillbaka pengarna jag förlorat? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, Det som har hänt dig är verkligen tråkigt att höra och det är i sådana här fall man önskar att juridiken skulle ha en moralisk sida än vad den har. För att besvara din fråga juridiskt bryter jag ner din fråga i de juridiska problem den aktualiserar. Det som du undrar över juridiskt sett är nedläggning av förundersökning och möjligtvis din rätt då en sådan nerläggs. Vad först gäller nedläggningen av förundersökningen så är det ju så att en förundersökning drivs av en åklagare eller av polis då den inte kommit så långt. Bestämmelser om en förundersökning finns i rättegångsbalkens (RB) 23 kapitel, se https://lagen.nu/1942:740#K23. Lite kort kan man säga att en förundersökning syftar till att, för det första utreda ifall ett brott begåtts och därefter till ge ett så bra underlag att för det första ett åtal kan väckas som man har tron ska räcka för en fällande dom. Pga. av den absoluta åtalsplikten som finns i svensk rätt (20 kap 2,6 §§ RB) följer även en absolut förundersökningsplikt. Det man ska komma ihåg är att detta endast gäller för brott som faller under allmänt åtal vilket i ditt fall rån gör (20kap 3§ RB). Dock kan det bli så att även fast förundersökningsplikten finns kan det bli så att man pga. bevissvårigheter eller andra orsaker kan bli tvungen att lägga ner förundersökningen. Att det är möjligt sägs i 23 kap 4 § 2st RB. En förundersökning kan efter att den nedlagts återupptas igen men då krävs det nya bevisuppgifter som kan ligga till grund för att man skall anse att tillräckliga skäl för att väcka åtal finns. Med andra ord om inget nytt kommer fram är det inte troligt att polisen eller åklagaren tar upp ditt mål igen. I så fall så finns det tyvärr inte så mycket du kan göra juridiskt sett. Om åtal hade väckts hade en subsidiär åtalsrätt enligt 20 kap 9 § RB funnits men eftersom åtal inte väckts i ditt fall finns ingen sådan rätt. Jag förstår att det känns väldigt jobbigt men hoppas du vinner framgång hos brottsoffermyndigheten och har mer medgång i framtiden. Med vänlig hälsning
Daniel Jessen-WinboRådgivare