FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet18/02/2010

Byggnadstillbehör

Hej Mina föräldrar ska sälja sin villa. I villan hade funnits en verkstad och en affär sedan 1971. Nu säger mäklaren att inredningen i dessa måste plockas bort eftersom de räknas som lös egendom. När jag läser Jordabalken §2 och §3 håller jag inte riktigt med honom. Vem har rätt?

Lawline svarar

Hej, I Jordbalken (JB) regleras bland annat fastighetstillbehör (JB 2 kap 1 §), och byggnadstillbehör (JB 2 kap 2 §). Till fastighetstillbehör räknas byggnader, ledningar och andra anläggningar som anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk. Det är den personen som anbragt egendomen till fastigheten som ska haft för avsikt att egendomen ska bli permanent i fastigheten. Byggnadstillbehör (JB 2 kap 2 §) innefattar all fast inredning och annat som byggnaden har blivit försedd med , om det är ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden eller del av byggnaden. För att egendomen ska ha blivit försedd så måste det röra sig om viss typ egendomen, företrädesvis fast egendom. Här spelar inte avsikten hos den som försedde fastigheten med egendomen så stor roll, utan avgörande är om den nuvarande eller nya ägaren anser att den aktuella utrustningen verkligen är till nytta när fastigheten används. JB 2 kap 3 § reglerar industritillbehör, vilket förmodligen inte blir aktuellt i ditt fall. I ditt fall rör det sig om inredningen i affären och verkstaden, vilket gör att det troligen rör sig om byggnadstillbehör. Eftersom den nya ägarens åsikt spelar roll här så kan ni avtala om att antingen ta bort all inredning som är byggnadstillbehör, eller avtala om att den ska finnas kvar. Hoppas att svaret hjälper.
Saga WolgersRådgivare