FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/08/2006

Hyresgästs rätt att bo kvar vid omvandling till br

Hej! Jag försöker igen och ställer mina frågor i en följd: Problemställning: Fastigheten där min mamma hyr en lägenhet omvandlas hux flux till bostadsrätter. 1. Kan man bli uppsagd från sin hyreslägenhet vid en sådan omvandling? 2. Kan man tvingas köpa sin lägenhet eller har man alltid rätt att stanna kvar som hyresgäst? 3. Kan föreningen höja hyran oskäligt mer än vad de centrala hyresförhandlingarna i hyresbetsåndet har givit? Tacksam för svar MVH Yvonne Sundström Flink

Lawline svarar

Hej Yvonne! 1) Nej. Som hyresgäst har du kvar ditt besittningsskydd och därmed rätten att bo kvar som hyresgäst. Så länge det finns en hyresrätt med förstahandskontrakt till lägenheten kan den inte heller säljas till någon annan. 2) Nej. Din mor har rätt att bo kvar i lägenheten oberoende av vem som äger fastigheten. Ingen kan tvinga en hyresgäst att bli medlem i bostadsrättsföreningen. 3) Vad gäller hyran är den nya ägaren (i detta fall bostadsrättsföreningen) bunden av bruksvärdesreglerna och kan därför inte höja hyran hur den vill. Hyrorna sätts utifrån allmännyttans hyresnivå på orten. Hyran kan dock komma att höjas lite eftersom lagen säger att hyran inte PÅTAGLIGT får överstiga hyran i allmännyttan, dvs. det är ej tillåtet med oskäliga höjningar. Påtaglighetsrekvisitet ligger på ungefär 5 %. Hör gärna av dig igen om du har fler frågor! Jag rekommenderar att du går in på Hyresgästföreningens hemsida, se https://www.hyresgastforeningen.se Sök på ombildning så får du mycket bra information. Lycka till! Vänligen
Kristine ErlandssonRådgivare