Försumlig advokat

Hej! Jag har skrivit en brev till hovrätten om advokatbyte, vilket hovrätten avslår. Jag har 1 vecka på mig att överklaga,hjälp mig snälla, vad ska jag mer skriva för kraftfullt. Har redan skrivit att jag inte har förtroende för nuvarande advokat, försumlighet, dåligt påläst,ej förberedd mm.

Lawline svarar

Hej Det framgår inte riktigt i vilken sorts situation som du befinner dig i men denna typen av frågor uppkommer främst i brottmål där den tilltalade blivit tilldelad en offentlig försvarare. Den misstänkte och hans försvar regleras i Rättegångsbalken 21 kapitel. Det är domstolen som förordnar om offentlig försvarare vilket framgår av 21 kap. 4 § https://lagen.nu/1942:740. Vid bedömningen av din begäran om att få byta gör rätten en avvägning av de skäl som du anfört för att få byta försvarare mot de merkostnader för staten som ett byte skulle medföra. Ett tips är att försöka framföra konkreta omständigheter på vad han advokaten gjort och hur det har påverkat din process. En sista utväg är att be om att själv få föra din talan vilket du har rätt till enligt 21 kap. 1 §. Detta är dock inget jag rekommenderar men möjligheten finns. MVH
Sven LindblomRådgivare