Absolut åtalsplikt

Hej!! Min fråga gäller det faktum att min flickvän har anmält mig för misshandel och olaga hot och nu har åklagaren bestämt att väcka åtal, förundersökningarna är avslutade. Eftersom hon ångrar sig och vill ta tillbaka allt (hon har angett vissa felaktiga uppgifter bland annat när hon gjorde anmälan och i polisförhöret) så vill både hon och jag att åtalet som väckts läggs ner men detta verkar vara ytterst svårt verkar det som. Vi har båda pratat med åklagaren och meddelat att hon kommer sitta tyst alternativt svara på sådant sätt att det gynnar mig men tydligen vill han ändå genomföra rättegången trots att detta är ett stort slöseri med både pengar och resurser. Både hon och jag vill ju bara att allt ska läggas ner, och skulle känna oss helt nöjda med det. Aklagaren vi pratat med nämnde något om att det fanns en möjlighet för honom att lägga ned åtalet om hon gick till polisen och tog tillbaka vissa uppgifter i anmälan och i förhören. Det jag undrar över är om hon riskerar något i praktiken med detta? Jag vet att det finns något som heter falsk tillvitelse men hur stor är chansen att någon gör något av det i praktiken? Både polisen och åklagaren lär ju vara hyfsat less på oss vid det här laget och de borde ju ha insett att ingen vill ha denna rättegång. Den skulle ju bara bli patetisk. Vore väldigt tacksam för svar... Hur ska jag och hon göra?? HJÄLP!!!

Lawline svarar

Hej, Åklagarens agerande beror på att det i Sverige råder absolut åtalsplikt. Det innebär att åklagaren är skyldig att väcka åtal om han eller hon bedömer att det finns tillräckliga bevis för att ett brott har begåtts och för vem som har begått det. Det enda svar jag kan ge dig är att det är åklagaren som gör bedömningen d.v.s.om det finns tillräckligt starka skäl för att väcka åtal. MVH
Sven LindblomRådgivare