FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet24/02/2010

Fastighetstillbehör - lös egendom?

Lös egendom? Grund: Villa där del av källare samt garage uteslutande har använts som verkstad och affär sedan 1965 (avslutat 2008). Fråga: Är det någon skillnad vad gäller lös egendom (Jordabalken) vid försäljning om fastigheten beskrivs som Villa/boende eller som Villa/boende/nedlagd affärsrörelse.

Lawline svarar

Hej. Lös egewndom är saker som inte hör till en fastighet. En fastighet är en avgränsad yta mark, 1:1 JB se https://lagen.nu/1970:994#K1P1. På en fastighet kan det finnas fastighetstillbehör, 2:1 JB se https://lagen.nu/1970:994#K2P1. Fastighetstillbehör anses höra till en fastighet och får inte avlägsnas från en fastighet hur som helst när man ska sälja en fastighet. Hus (byggnader) murar och träd är exempel på fastighetstillbehör. På samma sätt säger man att byggnadstillbehör anses höra till de byggnader som finns på fastigheten och inte heller får avlägsnas 2:2 JB, se https://lagen.nu/1970:994#K2P2. Lös egendom som finns i en byggnad anses vara lös egendom som inte hör till fastigheten så länge den inte har anbragts byggnaden, på ett sådant sätt att byggnaden blivit försedd med saken. har byggnaden blivit försedd med saken anses saken vara ett byggnadstillbehör och får sedan inte avlägsnas. 2 kap 2 st 2 punkten Jordabalken reglerar vad som anses vara byggnadstillbehör i fråga om en butikslokal. Så långt förutsättningarna, angående din fråga så skulle jag gärna ha mer information att gå på, men rent generellt kan man säga att reglerna om byggnadtillbehör har ett skyddssyfte gentemot en potentiell köpare, på så vis att den som köper en fastighet ska kunna räkna med att byggnader står kvar på fastigheten även efter köpet och att byggnadstillbehören finns kvar på byggnaden. Som jag ser det är frågan om huruvida du klassar din fastighet som Villa/boende/nedlagd affärsrörelse eller Villa/boende inte av jättestor betydelse, men du bör hålla i minnet att om vill sälja din fastighet i egenskap av verksamhetslokal, kan de föremål som försetts källaren i verksamhetssyfte klassas som byggnadstillbehör. Det viktiga är att vara klar och tydlig med vad du tänker ta med dig och vad du tänker lämna kvar. Skriv tydliga avtal.
Niklas KarlssonRådgivare