Ändring av namn i slutbetyg

Jag har bytt förnamn nyligen och vill även få det bytt på mina gamla gymnasiebetyg. Skolverket ställer sig negativ till det om man inte även har få?t nytt personnummer, med är de inte enligt PUL 28§ tvugna att ändra uppenbart oriktiga uppgifter? Att söka jobb där förnamnen på betyg och i folkbokföringen verkligen inte stämmer överrens är en stor olägenhet, speciellt för transsexuella som inte ännu fått ny identitet.

Lawline svarar

Hej, 28 § PUL kan du inte med framgång hävda för att ändra ditt förnamn på slutbetyg. Den lag som du skulle kunna hävda är 27 § Förvaltningslagen. Enligt nämnda lag är den myndighet som har meddelat ett beslut i första instans skyldig att ändra ett beslut om uppgiften är uppenbart felaktig på grund av nya omständigheter. Som förutsättning gäller att ändringen av beslutet kan ske snabbt och enkelt och utan att det blir till nackdel för någon enskild part. Skyldigheten att ändra beslutet gäller dock inte om det finns särskilda skäl mot att ändra beslutet. Enligt doktrin täcker uttrycket ”uppenbart oriktigt” fall då beslutet visserligen var riktigt vid tillkomsten men senare inträffade omständigheter gör att beslutet framstår som felaktigt eller olämpligt. Ett slutbetyg som utfärdats med riktiga identitetsuppgifter blir uppenbart oriktigt när denna person inte längre existerar i den meningen att personen har fått nytt namn och personnummer eller efter att ha fått en fingerad identitet. Vad angår en person som enbart bytt för- eller efternamn kan identiteten fastställas genom personnummer och slutbetyget bör då ej anses uppenbart felaktigt. Enligt min bedömning kommer du således ej med framgång kunna tvinga skolan att ändra uppgifterna i ditt slutbetyg. Det bör dock påpekas att det råder delade meningar om huruvida 27 § Förvaltningslagen är tillämplig vid ändring av slutbetyg och då det saknas rättspraxis på området får rättsläget således anses osäkert. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare