Misshandel och trakasserier av minderårig. Hur bedöms detta och vilka påföljder inträder?

Hej, jag har blivit anmäld för misshandel samt trakasserier av minderårig. Kort om händelsen. Min son 9år har under 3 års tid varit utsatt för mobbing samt kränkande behandling i skolan av andra elever (utreds nu). Skolan har under denna tid ej lyckats lösa problemet. Efter såpass lång tid fick jag nog, gick till skolan, in i klassrummet och bad två elever (9/10 år) följa med mig ut ur klassrummet, den ena gick frivilligt med, den adra ledde jag ut då jag tog tag i hans överarm. Därefter sa jag högt och bestämt till barnen att "nu är det slutretat mot min son, jag ska göra allt jag kan för att ni ska få lämna den här skolan" - Rektor gillade inte detta och har anmält mig. Det lyckliga i detta är att problemet nu är löst, dvs inga mer kränkningar från dessa barn. Men vad kan tänkas hända med mig nu?, var på polisförhör om detta igår och erkände inte att jag skrikit till barnen. Däremot att jag ledde ut den ena i armen. Är osäker vad ev påföljd kan bli?

Lawline svarar

3 kap 5 § BrB; Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader (Se https://lagen.nu/1962:700). Värt att notera är att för att en sådan gärning skall kunna rubriceras som misshandel, krävs att gärningen utfördes med uppsåt. Uppsåt innebär inte bara att du utfört handlingen med syfte/viljan att tillfoga skada, sjukdom eller smärta, utan även att du var likgitlig till effekten av handlingen (ex att du förstod att det skulle göra ont i pojkens arm men att du var likgiltig inför det). Om uppsåt inte finns, kan du heller inte dömas för misshandel. Detsamma gäller även ofredande (trakasserierna), d.v.s du måste ha varit medveten om att du ofredade dem. Som ringa misshandel räknas i regel sådan misshandel där offret inte behöver uppsöka sjukhus. Även hur man utövarmisshandeln har betydelse såtillvida att ett slag med öppen handflata vanligtvis bedöms som ringa emedan ett slag med knuten näve generellt bedöms som misshandel av normalgraden. Jag har svårt att se att påföljden kan bli annat än för ringa misshandel eftersom att det handlar om en tillfällig och övergående smärta. Att gärningen var riktad mot ett barn kan dock utgöra en försvårande omständighet vilket kan leda till ett strängare straff än om brottet skulle ha varit utövat mot en vuxen individ, detsamma gäller trakasserierna. Fängelse utgör dock en ultima ratio åtgärd (sista utväg). I första hand väljs istället påföljderna böter, skyddstillsyn eller villkorlig dom. Återkom gärna om Ni har fler frågor Vänligen
Lawline Rådgivare