FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/02/2010

Handikappstillstånd

är misstänkt för "missbruk av urkund". Då en parkeringsvakt fotat ett handikapptillstånd i rutan på min bil som var parkerad på gatan, Bilen är skriven på mig. Och jag jobbade i närheten av där bilen var uppställd. Om jag lånat ut bilen är det jag som skall straffas? eller är det mitt ansvar för att jag äger bilen och jobbar i närheten eller vad gäller. Vore extremt tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Missbruk av urkund regleras i 15 kap 12 § BrB, se https://lagen.nu/1962:700#K15P12. Om du har använt någon annans handikappstillstånd har du gjort dig skyldig till missbruk av urkund. Om det inte är du utan någon annan som använt en tredje persons handikappstillstånd har den andra personen gjort sig skyldig till missbruk av urkund även om det är din bil personen i fråga har nyttjat. Om den personen, till vilken handikappstillståndet är utställt har använt sig av din bil, när denne har nyttjat sin rätt att parkera enligt handikappstillståndet, har inte du något ansvar för detta. Lite beroende på villkoren för tillståndet kan den handikappade ha missbrukat sitt tillstånd om det i tillståndet uppställs begränsningar t.ex. i fråga om på vilka platser det gäller, eller för vilka bilar, inte heller i detta fall ska du göras ansvarig för någon annans handlingar. Om det är någon annan som har parkerat din bil där den fotograferades med handikappstillståndet anser jag att du bör göra polisen uppmärksam på detta faktum, så att de kan reda ut om allt gått rätt till och så att du slipper bli dömd för något du inte gjort dig skyldig till. Mvh
Niklas KarlssonRådgivare