FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet01/03/2010

Tillbehör till fast egendom

Hej Mina föräldrar ska sälja sin villa. I villan hade funnits en verkstad och en affär sedan 1971. Nu säger mäklaren att inredningen i dessa måste plockas bort eftersom de räknas som lös egendom. När jag läser Jordabalken §2 och §3 håller jag inte riktigt med honom. Vem har rätt?

Lawline svarar

Hej! Det är mycket riktigt i 2 kap. Jordabalken, JB, det framgår vilken egendom som räknas som fast, samt vad som utgör tillbehör till sådan egendom. I 2 § detta kapitel anges att den egendom en fastighet blivit försedd med för stadigvarande bruk skall räknas som tillbehör, det vill säga sådant som inte skall tas med vid flytt. Din fråga rör dels en affär, dvs. butikslokal, dels en verkstad. Angående affärsdelen finns uppräknat i 2 kap. 2 § 2p. JB vad som anses vara fast egendom i butikslokaler, utöver det som framgår av 2 kap. 2 § 1 st. JB. Annan inredning än hylla, disk och skyltfönsteranordning utgör lös egendom vilket betyder att dina föräldrar är skyldiga att montera ned detta och ta med vid flytt. Uppmärksamma dock, vilket framgår av lagkommentaren till denna paragraf, att detta gäller ”i regel” . Omständigheterna kan i vissa fall vara sådana att avvikelse görs. Angående verkstadsdelen kan den inte anses vara sådan industriell verksamhet som framgår av 2 kap. 3 § JB. Med industriell verksamhet avses produktion av varor med maskinella hjälpmedel. Såvida detta inte är fallet är dina föräldrar skyldiga att avlägsna den egendom som inte utgör fast sådan enligt uppräkningen i 2 kap. 2 § 1 st. JB, se https://lagen.nu/1970:994#K2P2S1. Vänliga hälsningar,
Ulrika LundgrenRådgivare