Rätt för kommunen att vidarebeordra brev till arbetsgivare

Om jag skickar iväg en fråga till X kommun med information eller frågor som skulle göra min arbetsgivare rejält sur, har då X kommun rätt att vidarebefodra mailet till min arbetsgivare eller är detta emot några lagar? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Inledningsvis kan sägas att kommunen inte har rätt att vidarebefordra brevet till din arbetsgivare. Det är emellertid så att handlingar som inkommer till myndigheter i de allra flesta fall blir offentliga, se 2 kap 3 § Tryckfrihetsförordningen. Undantagen från denna princip är få, och ett brev av det slag du nämner i din fråga skulle med all sannolikhet bli en offentlig handling då den mottagits av myndigheten. Detta är oberoende av om brevet skickas med vanlig post eller via e-mail. Detta innebär att vem som helst kommer att kunna ta del av handlingen, även din arbetsgivare. Du kan naturligtvis lämna in ett anonymt brev/anmälan till kommunen, men den kommer också att vara offentlig. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare