Försenad leverans av en del av köpet

Hej! Den 11 november beställde jag sängarna som skulle ha något längre ben för att kunna placera under sängarna förvaringslådorna. Den 17 december levererades sängar under snöoväder och jag betalade med kort. Sängben var för korta, fel modell och fel träslag. Upptäckte också felaktigheter/slarv i utförandet där benen ska fästas. Efter ett flertal kontakter ville jag ha från den 8 januari 2010 all kommunikation skriftligt. Den 19 januari hävde jag köpet per brev – utan svar från affären. Den 13 februari kom e-mail att långa ben har kommit. Åkte med det samma till affären och förklarade igen att jag inte vill ha sängarna. Den 19 februari 2010 ringde försäljare och föreslog följande två alternativ: 1) butiken tar tillbaka sängar och betalar tillbaka 11 465,00 SEK minus 2 000,00 SEK. 2) butiken levererar och ombesörjer montering av långa sängben samt lämnar en viss kompensation - ej preciserat värde. Jag vill inte ha sängar och anser att affären har rätt till samma fraktkostnad som jag betalade dvs. 495,00 SEK. Stämmer detta? Besviken pensionär.

Lawline svarar

Hej, Jag antar att du köpt sängen från en butik du har besökt. Köpavtalet har alltså inte träffats på distans med kommunikation som skett uteslutande på distans. Varför jag nämner detta är för att beroende på om avtalet träffats på distans eller inte så blir olika lagar tillämpliga. Har avtalet inte träffats på distans tillämpas konsumentköplagen (nedan benämnd KköpL). Till att börja med kommer jag att förklara rättsläget i denna situation. Du fick alltså fel ben och på sängen där benen skulle fästas var det också felaktigheter. Dessa två måste hållas isär eftersom benfästena på sängen är ett fel i lagens mening medan benen kan innebära att säljaren är i dröjsmål (inte fullgjort sin förpliktelse i rätt tid). Benen blir endast att betraktas som fel utifall säljaren anser sig ha fullgjort avtalet. Med tanke på att de senare meddelade dig att rätt ben kommit så har de snarare befunnit sig i dröjsmål. Detta kallas partiellt avtalsbrott och regleras i 43 § köplagen. Den tillämpas analogt vid konsumentköp eftersom KköpL inte innehåller någon bestämmelse som reglerar den situationen. Med analog tillämpning menas alltså att principen som uttrycks i 43 § köplagen tillämpas vid konsumentköp trots att köplagen som helhet inte är tillämplig. Vad gäller fästena så kan de vara felaktiga enligt 16 § KköpL eftersom de sålt sängen och benen till dig och insett att du avser att använda dem tillsammans. Passar benen och fästena inte tillsammans är det alltså att betrakta som ett fel. Vidare kan fästena vara fel om de avviker från avtalet. Är fästena felaktiga så måste du för det första reklamera, alltså meddela säljaren om felet, 23 § KköpL. Detta har du gjort inom rätt tid eftersom du tog kontakt inom två månader. De första påföljderna som aktualiseras är avhjälpande och omleverans, 26 § KköpL. Även om du kräver en annan påföljd har säljaren rätt att företa avhjälpande eller omleverans under förutsättning att det sker på säljarens bekostnad, utan uppskov erbjuder sig att göra detta och åtgärden då sker inom skälig tid samt att det sker utan väsentlig olägenhet för köparen, 27 § KköpL. Annars kan köpet hävas enligt 29 § KköpL. Det skall nämnas att begreppet väsentlig är ett högt ställt krav. Skulle fästena inte vara fel enligt lagens mening så har det skett ett partiellt avtalsbrott, 43 § KöpL. Säljaren har då endast uppfyllt en del av sin förpliktelse. Detta medför att säljaren varit i dröjsmål om ni inte avtalat om senare leverans på benen. Vid dröjsmål har du förvisso rätt att häva köpet av *benen*, men endast om dröjsmålet är av väsentlig betydelse. Att benen var två månader försenade skulle antagligen inte medföra en rätt till hävning. Har du krävt att de ska leverera benen så har du begärt dem fullgöra köpet. Sker detta inte inom en skälig tid har du rätt till hävning även om dröjsmålet inte är av väsentlig betydelse, 13 § 3 stycket KköpL. För att få häva köpet som *helhet*, alltså även sängen, måste dröjsmålet vara av väsentlig betydelse i fråga om hela köpet, 43 § köplagen. Har du rätt till hävning så ska era prestationer återgå. Du ska få tillbaka dina pengar jämte ränta och säljaren ska få tillbaka de varor du fått, 43 och 44 §§ KköpL. Du har även rätt till skadestånd för den skada du lidit till följd av kontraktsbrottet enligt 30 och 32 §§ KköpL. Enligt dessa bestämmelser och allmänna avtalsrättsliga principer torde principen vara att du ska försättas i samma ekonomiska ställning du befann dig i innan avtalet ingicks. Det borde medföra att du inte ska behöva betala för fraktkostnaderna. Hävningen har ju skett på grund av säljarens kontraktsbrott och han ska stå kostnaderna för detta. Allt detta förutsätter att du har rätt att häva köpet, vilket som jag ovan nämnt är något osäkert utifrån den informationen du gett. Har du inte rätt att häva köpet går butiken längre än vad lagen kräver när de erbjuder dig att ta tillbaka sängarna för en fraktkostnad på 2000 kronor. Det skall också påtalas att du har en skyldighet att medverka till avtalets fullgörelse och vägrar du (om du inte har rätt till hävning) att ta emot varan eller liknande så är det istället du som begår ett kontraktsbrott, 50 § köplagen analogt. Konsumentköplagen finner du här: https://lagen.nu/1990:932 Köplagen finner du här: https://lagen.nu/1990:931 Vänliga hälsningar
Alexandra AlmRådgivare