Tillämplig lag? KöpL eller KKöpL

Om jag köper en specialutrustad bil av ett bilhandelsbolag och jag själv jobbar på ett taxibolag, vilken lag tillämpar man: konsumentköplagen eller köplagen?

Lawline svarar

Hej, Konsumentköplagen (KKöpL) är tillämplig när en konsument köper en lös sak av en näringsidkare. I annat fall är Köplagen (KöpL) tillämplig. En konsument är enligt KKöpL en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Om du köper bilen för privat bruk så kommer KKöpL vara tillämplig. Om syftet med bilköpet är att bilen ska användas i taxiverksamhet talar mycket för att KöpL är den tillämpliga lagen. Kommer bilen användas både i taxiverksamhet och privat krävs att ändamålet med köpet var att bilen _huvudsakligen _ ska användas privat för att KKöpL ska vara tillämplig. Vänligen,
Bo OlssonRådgivare