15-åring slog mobbare. Om åtalsunderlåtelse

Hej Är väldigt tacksam om ni ger mig ett råd... Det gäller min son som är 15 år och har blivit anmäld från sin skolan för misshandel...Min son är absolut ingen misshandlare,aldrig tydigare straffad osv,med bra betyg,skötsam kille... Han blev mobbad och trakasserad av den andra pojken i flera månader,hotad om han tjallar osv..Han led i tysthet och skolan gjorde ingenting,fast det var omöjligt för dem att inte se allt... droppen blev vid matsalbordet när min son fick matskylten stoppad i sin tallrik,och han reagerade så att han slog till den pojken med ett slag... För skolan var lättast att anmälla istället för att stoppa mobbning och hjälper uttsatta barn..Nu har vi fått ett brev från åklagaren som förstår att min son blev provocerad men att det frias inte från hans ansvar...Så hon ville att min son erkänner allså ringa misshandel och i så fall hon vill göra möjligen åtalunderlåtelse...Vad innebär detta,för oss känns fruktansvärt att gå med på sånt med tanke på att våran son är ingen kriminell misshandlare,och att handlade i försvar för att få stopp på det hela...Är det bättre att vi går med på detta ringa misshandel och vad blir det för konsekvenser/straff?? Eller att vi går med på det vanliga åtal,och blir det värre i så fall för min son,eller kan det bevisas att min son blivit mobbad och att reagerade som han gjorde... Jag är så besviken på skolan som blundae för det hela och nu blev det så att min son blev drabbad...Nu är det helt ok mellan pojkar och dem går i samma klass fortfarande... Snälla hjälp mig hur ska ja göra och vad är det värsta som kan hända min son... Och ev åtalsunderlåtelse vad är det,vad för man för straff då?? Väldigt tacksam för snabb svar

Lawline svarar

Hej! Om man slår någon begår man brottet misshandel. Lagen behandlar här alla lika, även en annars klanderfri person som slår sin plågoande begår brott. Det finns ansvarsfrihetsgrunder som gör att en gärning inte är brottslig, men av det du berättar verkar det inte föreligga någon sådan ansvarsfrihetsgrund i det här fallet. (Närmast till hands är nödvärn men det friar, förenklat, vid självförsvar, inte självhämd.) I Sverige gäller en s k *absolut åtalsskyldighet*. Det innebär att en åklagare måste väcka åtal om hon får reda på att ett brott begåtts och tillräcklig bevisning finns för att göra det. Om åtal väcks kommer det leda till en rättegång i tingsrätten. Rätten kommer där att pröva om något brott begåtts och om någon påföljd ska dömas ut. Ett undantag från detta gäller om åklagaren istället för att besluta om att väcka åtal beslutar om *åtalsunderlåtelse*. Ett sådant beslut är inget straff. Om det fattas kommer inte något åtal att väckas och ingen rättegång kommer att hållas. En förutsättning för åtalsunderlåtelse är att något *väsentligt allmänt eller enskilt intresse inte åsidosätts*. Ett v*äsentligt allmänt intresse* rör både allmänpreventiva och individualpreventiva ändamål. Det innebär att åklagaren inte får besluta om åtalsunderlåtelse om hon tror att att din son eller andra människor kommer sluta följa lagen och börja begå brott om de ser att det inte blir någon rättegång i det här fallet. Att åklagaren vill ha ett erkännande från din son kan ha att göra med att hon vill förvissa sig om att din son förstått att det var fel att använda våld mot mobbaren och tror att det är ok att slå honom igen. (Ett *väsentligt enskilt intresse* är t ex att den slagne inte kan "åka snålskjuts" på att åklagaren väcker åtal och utöver talan om ansvar för brott för den slagnes talan om skadestånd. Den slagne måste i så fall inleda en rättegång på egen hand för att få sitt skadestånd) Du kan läsa om åtal och åtalsprövning i 20 kap. rättegångsbalken, här: https://lagen.nu/1942:740#K20P1S1 Om din son är rädd att ett åtalsunderlåtelsebeslut inte kommer fattas, utan att åtal kommer väckas och erkännandet användas mot honom i rättegång vill jag framhålla att +den misstänktes erkännande kan tas tillbaka när som helst.+ Erkännandet torde inte heller ha något vidare starkt bevisvärde i rättegången heller om det "framkallats" mot löfte om åtalsunderlåtelse. För unga lagöverträdare gäller särskilda lättnadsregler vid straffmätningen. Straffvärdet för den gärning du beskrivit kommer med all sannolikhet att stanna vid böter. Det lägsta belopp som kan dömas ut är 750 kr. Alla som döms för ett brott med fängelse i straffskalan ska dessutom betala 500 kr till brottsofferfonden. Misshandel är ett sådant brott. Ett beslut om åtalsunderlåtelse kommer att registreras i din sons belastningsregister. Registreringen tas bort efter tre år. En uppgift om att din son fått ett bötesstraff tas bort efter fem år. En uppgift om att din son frikänts eller varit föremål för prövning kommer inte tas upp i belastningsregistret. Vad som står i belastningsregistret har ofta inte någon betydelse. Det är bara din son och vissa myndigheter som har rätt att ta del av vad som står där i. Se 6 § lag om belastningsregister här: https://lagen.nu/1998:620#P6S1 Om din son är övertygad om att han inte gjort sig skyldig till den gärning som åklagaren påstår att han har gjort ger rättegången honom möjlighet att få sin oskuld fastställd. En rättegång är emellertid många gånger psykiskt påfrestande och kan ta tid. Vad som är bäst för er att göra är inte upp till mig att bestämma. Hoppas att mitt svar kan ge er bättre underlag för beslutet. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare