Offentligt anställdas kritikrätt

Hej. Min fråga handlar om vad som gäller angånende att kritisera sin egen arbetsplats offentligt. Jag arbetar inom den offentliga sektorn och skrev en insändare där jag kritiserade en del av verksamheten. Chefen på den kritiserade verksamheten har pratat med min chef om att jag skrivit den men inte med mig. Han har dock sagt att han skall göra det. Jag tolkar nämligen tryckfrihetsförordningen som så att alla har rätt att framföra sina tankar och åsikter och endast kunna straffas, om de är brottsliga, i domstol. Vad får den kritiserade chefen göra och inte göra egentligen utan att begå ett brott?

Lawline svarar

Hej. Precis som du påpekar har alla en rätt att ge uttryck för sina åsikter i tal eller skrift. Tryckfrihetsförordningen (TF) gäller mellan det allmänna (dvs. staten) och enskilda, och är alltså tillämplig i den situationen du beskriver. Första kapitlet, 3§ stadgar att: _För missbruk av tryckfriheten eller medverkan däri må ej någon i annan ordning eller i annat fall än denna förordning bestämmer kunna tilltalas eller dömas till ansvar._ En person som skriver en insändare till en periodisk skrift (en tidning som utkommer regelbundet), kan bara bli ansvarig om han/hon genom insändaren begått något av de brott som räknas upp i 7:3 TF. Dessa brott är bland annat högförräderi, grov obehörig befattning med hemlig uppgift och landsförräderi. Av din fråga får jag inte direkt intrycket att något sådant är aktuellt här, så vi behöver nog inte lägga mer tid på denna regel. Vad det här innebär är alltså att om din insändare inte är brottslig enligt 7:3, får vare sig din arbetsgivare eller någon annan statlig tjänsteman ingripa för att tysta eller bestraffa dig. De får inte heller försöka förhindra nya kontakter mellan dig och media (1:1 3.st TF). Huruvida chefen begår ett brott beror på vad det innebär att han skall ”prata” med dig. Det är inte otillåtet att som en reaktion på en insändare du skickat in under eget namn t.ex. ställa en fråga till dig om hur du tycker att verksamheten kan förbättras. Att skälla ut, kritisera eller bestraffa dig för det är emellertid otillåtet, liksom att uppmana dig att avstå från ytterligare kontakter med pressen. Det kan innebära tjänstefel, vilket är ett brott enligt 20:1 Brottsbalken. Så kallad disciplinpåföljd enligt 15§ Lag om Offentlig Anställning (LOA) kan också komma ifråga. Det är Justitiekanslern (JK) som inleder förundersökning och eventuellt väcker åtal för brott mot TF (9:2 TF) Det finns ett tidigare fall som verkar ha vissa likheter med ditt, JK 1990 s.83. Där hade en SJ-anställd skrivit en insändare med kritiska synpunkter på verksamheten, varpå en chef skickade ett brev till den anställde där den anställdes agerande kritiserades. Justitiekanslern (JK) anmälde chefen till Statens ansvarsnämnd för disciplinpåföljd enligt LOA. Tryckfrihetsförordningen http://www.notisum.se/Rnp/SLS/LAG/19490105.htm Med vänliga hälsningar
Georg DellborgRådgivare