Grannen sköter sig inte

Får man slipa med dånande maskiner i en hyreslägenhet när som helst på dygnet? Enligt min mening skall man slippa maskinbuller och dyligt efter 18.00 Vad gör man med hyresgäster som spelar musik och festar när som helst på dygnet. Har sagt åt grannen fler gånger. Detta nonchaleras. Finns det tider och antal gånger som gäller eller vad? MVH

Lawline svarar

Hej! I hyreslagen (som du enkelt kan läsa här: https://lagen.nu/1970:994#K12P1S1) regleras störande hyresgäster i 25§. Paragrafen är ganska generellt formulerad och man tvingas ofta göra en bedömning i det enskilda fallet. Hyresgäster är skyldiga att undvika störningar som "inte skäligen bör tålas" samt att "bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten". För att avgöra vad som är en oskälig störning och bryter mot 25§ utgår man från den allmänna uppfattningen; det vill säga vad den genomsnittlige hyresgästen förväntas tåla. Spontant tror jag att de flesta skulle hålla med om att dånande maskinbuller efter 18 och regelbundet festande på dygnets alla timmar utgör den sortens beteende som enligt 25§ inte är tillåten. Vad gäller hur man som störd hyresgäst bör gå tillväga kan det i din situation vara lämpligt att vända sig till hyresvärden, eftersom du själv sagt till ett flertal gånger. Den mest långtgående konsekvensen som hyresvärden då kan komma att ta till är att förverka hyreskontraktet med den störande gästen. För att det ska bli aktuellt måste dock en rad formella förutsättningar vara uppfyllda och förhoppningsvis upphör störningarna innan det hinner gå så långt. Dessa förutsättningar framgår direkt av 25§ och innebär att en tillsägelse måste sändas till den störande hyresgästen, att dennes beteende fortsätter trots tillsägelsen samt att socialnämnden i kommunen underrättas. Men som sagt; oftast upphör störningarna redan när hot om ett förverkande tas upp av hyresvärden. Jag hoppas mitt svar hjälper dig på vägen och att din hyresvärd är lyhörd. Hör gärna av dig om du har några följdfrågor. Vänligen
Joel DahlquistRådgivare