Adoption och arv, vad gäller?

Hej.

Jag blev nyligen adopterad av mina "fosterföräldrar" (Detta i vuxen ålder)

Om/när jag dör vem ärver då mig, mina "fostersyskon" eller mina biologiska syskon?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

De juridiska konsekvenserna av att bli adopterad framgår framför allt i Föräldrabalken. Där står det att den som har adopterats ska anses vara adoptivförälderns barn. Det står också att när lag eller annan författning tillägger släktskapet mellan förälder och barn någon juridisk betydelse, ska ett adoptivbarn behandlas på samma sätt som biologiska avkomlingar (4 kap. 21 § Föräldrabalken). När det i annan lagtext talas om "barn" eller "avkomlingar" menar man alltså även adoptivbarn, trots att det inte står utskrivet. Ett sådant exempel är när det kommer till arv och arvsrätt.

Syskon övertar förälderns arvsrätt

I Ärvdabalken (ÄB) regleras det i vilken ordning arv ska fördelas om det inte finns något testamente. Jag förstår din fråga som att du inte har några egna barn, men om det finns barn till en avliden så är det dessa som ärver först (2 kap. 1 § ÄB). Om det vid dödsfallet inte finns några barn i livet, och inte heller barnbarn eller barnbarnsbarn (o.s.v.), så är det ens föräldrar som har bäst rätt till arv. Har man två föräldrar så ska föräldrarna dela lika på arvet (2 kap. 2 § första stycket ÄB). Med hänsyn till vad som står i Föräldrabalken vet vi att det är dina fosterföräldrar som har denna rätt.

Om det vid dödsfallet inte heller finns några föräldrar i livet, eller bara en förälder, så inträder den så kallade "istadarätten". Istadarätten innebär att ens syskon (dina fostersyskon) tar över sin förälders rätt till arv, om föräldern avlider (2 kap. 1 § andra och tredje stycket ÄB). Om man till exempel har en förälder kvar i livet när man avlider så går hälften av ens totala arv till den avlidne förälderns barn (alltså den ens egna syskon) medan den andra halvan av arvet går till den förälder som fortfarande är i livet. Om i stället båda föräldrarna är avlidna så går hela arvet till den avlidnes syskon genom istadarätten.

I och med att syskons arvsrätt på detta sätt bara är ett övertagande av föräldrarnas arvsrätt kan man konstatera att dina fostersyskon har rätt att ärva dig, men inte dina biologiska syskon. Detta eftersom det är fosterföräldrarnas rätt till arv som syskonen får "träda in i", och dina biologiska syskon inte är barn till dina fosterföräldrar.

Så vad gäller?

I lagens mening betraktas dina fosterföräldrar som dina faktiska föräldrar i samband med adoptionen. Därmed är det är dina fostersyskon som har rätt att ärva dig när dina fosterföräldrar avlider. Notera dock att syskon endast ärver om du vid dödsfallet varken har några egna barn eller fosterföräldrar i livet.

Jag hoppas jag kunnat hjälpa dig att reda ut vad som gäller.

Allt gott,

Ludwig KarlssonRådgivare