Aggressiv hund attackerar min hund - skadestånd?

Häromdagen var jag ute och gick med mina hundar samtidigt som en granne är ute med sin stora grandanua , hon står med sin hund ca 10-15 m från gång vägen vi ska gå förbi mina hundar en 9 årig och en valp på 10 månader som aldrig visat aggressivt mot andra hundar och inte denna gång heller. Hennes hund bara kastar sig iväg mot mig och mina hundar den hugger min hund över ryggen och jag får senare uppsöka vetrinär nu är kostnaden uppe i 3559 kr och ett besök återstår. Tjejen lovar att hon ska stå för kostnaderna men nu vägrar hon. Hennes hund är aggressiv mot andra hundar och förstor för att hon ska kunna hålla emot. Jag anser att hon ska stå för kostnaderna eller har jag fel?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Som hundägare har man som huvudregel ett ansvar för samtliga skador som hunden vållar. Det heter att en hundägare har ett strikt skadeståndsansvar. Detta innebär att hundägaren ska ersätta skadan som orsakats av hunden, oavsett om någon vårdslöshet eller något uppsåt förelegat (19 § lagen om tillsyn över hundar och katter). Grannens hund har vållat en sakskada på din hund. Skador på djur anses vara sakskador. Vad som ska inkluderas i skadeståndet är kostnader för reparation och värdeminskning (veterinärbesök och dylikt), inkomstförlust samt annan kostnad till följd av skadan (5 kap. 7 § skadeståndslagen).

Utgångspunkten är att den som lider en sakskada ska ha full ersättning för skadan. Det är meningen att den skadelidande inte ska förlorat något ekonomiskt för den inträffade incidenten. Alla kostnader som bettet på hunden vållat, ska som huvudregel ersättas. Domstolen har uttalat att även vårdkostnader som överstiger djurens ekonomiska värden, ska ersättas av skadevållaren, dock inom rimliga gränser. I ett fall fick den skadelidandes hundägare ersättning för bland annat veterinärundersökning, olika utgifter hos veterinären samt resor till och från veterinären (NJA 2001 s. 65).

Slutligen betyder detta dina veterinärkostnader (och även andra kostnader som direkt uppstått i anledning av attacken) ska ersättas av grannen. Grannen har ett strikt ansvar för sin hund och kan inte undgå ansvar genom att påstå att han eller hon varit exempelvis försiktig genom att koppla hunden. Du och grannen kan undersöka möjligheten att få hela eller delar av skadeståndet betald genom era försäkringar. I annat fall får du stämma hos domstolen om grannen vägrar utge skadestånd.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare