Åklagarrollen och prövningstillstånd i Högsta domstolen

Person A har anmält person B och B har anmält person A, i detta mål finns enbart 1 åklagare, hur vanligt är detta? Kan man begära egen åklagare? I mina öron låter det otroligt att åklagaren skall kunna agera opartiskt!!! Hur svårt är det att gå från hovrätten till högre instans?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottmålsprocessen bedrivs av en åklagare som ansvarar för utredning och lagföring av brott. Det finns ett objektivitetskrav vilket innebär att åklagaren intar en opartisk roll i rättegången. En åklagare ska därför presentera information som även kan vara till fördel för en misstänkt. Åklagaren representerar staten och tillvaratar det allmännas intressen. Detta innebär att åklagaren inte agerar som ombud för någon av parterna i målet utan ska alltså vara objektiv och opartisk. Det är inte möjligt att begära en åklagare.

En dom från hovrätten kan överklagas till Högsta domstolen, men det krävs ett prövningstillstånd för att målet ska prövas (54 kap. 9 § rättegångsbalken). För att prövningstillstånd ska kunna meddelas måste målet antingen röra en juridisk frågeställning som har behov av vägledning eller så ska det ha förekommit något grovt rättegångsfel i hovrätten (54 kap. 10 § rättegångsbalken). Utrymmet att pröva ett mål i Högsta domstolen är därmed väldigt begränsat.

Sammanfattningsvis finns det en åklagare i brottmålsprocessen som har en skyldighet att agera opartiskt. Det är höga krav för att pröva mål i Högsta domstolen, endast ett fåtal överklaganden beviljas prövningstillstånd.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare