Äktenskapsförord m.m.

Hej! När min man och jag gifte oss -07 skrev vi ett äktenskapsförord. De tillgångar var och en hade vid äktenskapets ingående blev enskild egendom. Min man har ett sommarhus som han äger tillsammans med sina döttrar, med ägande 50% för min man och 25% var för döttrarna, där vi nu bor permanent och ett fastighetsföretag, aktiebolag. Han tog också upp en båt som nu är såld, men har köpt en annan båt, dyrare. Vad händer med detta om vi skiljer oss eller om min man dör? Vi har också ett nytt fritidshus i Dalarna. Jag skulle vilja, för att kompencera för att vårt permanenta hus inte alls ägs av mig, få det huset som min enskilda egendom. Hur kan man göra det? Kan jag i så fall göra detta hus till ett arv enbart för mina barn? Dör jag först har varken min man eller hans barn ekonomiskt behov av att ärva mig. Vi har två barn var och inga gemensamma.

Lawline svarar

Hej!

Om sommarhuset och fastighetsföretaget ägdes av din man vid äktenskapets ingående så är de enligt äktenskapsförordet enskild egendom. Dessa kommer därför inte att ingå i en bodelning, 7:2 och 10:1 äktenskapsbalken (ÄktB), oavsett om bodelningen sker med anledning av äktenskapsskillnad eller dödsfall. Det innebär att din man, eller hans dödsbo, kommer behålla huset och företaget, och du har inget anspråk vad gäller värdet.

Vad gäller båten så beror det på vad som står i äktenskapsförordet och hur båten förvärvats. Om inget står i äktenskapsförordet om surrogat, dvs egendom som trätt i stället för enskild egendom, så utgör även den nya egendomen enskild egendom, 7:2 p. 6 ÄktB. Det innebär att om din man sålt den båt han ägde vid äktenskapets ingående och sedan köpt den nya båten med försäljningslikviden så utgör den nya båten enskild egendom. Om han däremot köpt den nya båten för pengar som inte härrör från enskild egendom så utgör den giftorättsgods, och värdet av den ska delas lika mellan er vid en äktenskapsskillnad, 11:3 ÄktB.

Vad som måste göras för att fritidshuset ska bli din enskilda egendom beror på hur ägandeförhållandena ser ut. Om du redan idag äger hela fritidshuset är det tillräckligt att du och din man upprättar ett äktenskapsförord enligt vilket fritidshuset är din enskilda egendom, 7:3 ÄktB. Om ni däremot äger fritidshuset gemensamt måste din man först överlåta sin andel i fastigheten till dig. Så kan göras antingen genom att du köper hans andel eller att du får den som gåva. Därefter kan ni upprätta ett äktenskapsförord.

Att tänka på när ni upprättar ert nya äktenskapsförord är att ni måste vara tydliga med att det som stadgas i det tidigare äktenskapsförordet fortfarande ska vara gällande, så att inga tolkningssvårigheter uppstår vid en framtida bodelning. Då det är viktigt att det blir rätt skulle jag rekommendera er att vända er till en jurist för att få hjälp av formulera ett äktenskapsförord, och ett eventuell gåvobrev eller överlåtelseavtal. Du kan boka tid hos vår samarbetspartner Familjens jurist, som är specialiserad inom familjerätt, direkt på http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Då ni båda har särkullbarn men inga gemensamma barn så ärver ni inte varandra, utan era barn ärver sin respektive förälder, 3:1 och 2:1 ärvdabalken. Det gäller såväl enskild egendom som giftorättsgods. Din mans sommarhus, företag och övrig egendom som han har kvar efter en bodelning kommer därför ärvas av hans barn. Om fritidshuset är din enskilda egendom, precis som övrig egendom som du har kvar efter en bodelning, ärvas av dina barn. Om det är så ni vill ha det så behöver ni inte vidta några åtgärder. Om ni däremot vill ärva varandra måste ni upprätta ett testamente. Också det kan Familjens jurist hjälpa er med.

Äktenskapsbalken hittar du http://lagen.nu/1987:230
Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare