Äktenskapsförords giltighet och eventuell jämkning

Hej!

Gäller ett Äktenskapsförord formulerat enligt nedan, även om det är "konstigt" formulerat. Eller kan det på något sätt ogiltigförklaras vid t.ex en bouppteckning?

Äktenskapsförord

Ovanstående angivna personer har med detta äktenskapsförord kommit överens om att all den egendom som var och en av dem har förvärvat/förvärvar innan eller under äktenskapet ska anses vara makan Xxxxx Xxxxx enskilda egendom och därmed inte utgöra giftorättsgods vid en ev. bodelning. Även den egendom som förvärvats gemensamt ska anses som makan Xxxxx Xxxxx enskilda egendom vid en ev. bodelning, och inte utgöra giftorättsgods. Avkastning på denna enskilda egendom utgör också makan Xxxxxx Xxxxx enskilda egendom.

Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det äktenskapsförord som du har beskrivit är gällande trots sin formulering. Makars inbördes förhållande regleras i äktenskapsbalk (1987:230) (hädanefter ÄktB).

Giftorättsgods och enskild egendom

Inom ett äktenskap delas egendom upp i giftorättsgods, och enskild egendom. All egendom som inte tydligt är enskild egendom är giftorättsgods, se 7 kap. 1 § ÄktB. Vid en bodelning ska sedan allt giftorättsgods ingå, se 10 kap. 1 § ÄktB. Enskild egendom kan endast bli enskild under de förutsättningar som finns i 7 kap. 2 § ÄktB, varav villkor i äktenskapsförord är en möjlighet. Konsekvensen av att egendom är enskild är att det helt hålls utanför makarnas ekonomiska mellanhavanden.

Äktenskapsförord i allmänhet

Äktenskapsförord är en typ av uppgörelse makar emellan, vilken reglerar en framtida äktenskapsskillnad. För att ett äktenskapsförord ska vara giltigt har man ställt upp vissa s.k. formkrav. Det krävs enligt 7 kap. 3 § ÄktB att det är:

-Skriftligt

-Daterat

-Undertecknat av makarna

-Registrerat hos Skatteverket

Om formkraven inte är uppfyllda är det inget giltigt äktenskapsförord, och det kommer således inte få någon verkan vid en äktenskapsskillnad.

Huvudregeln är att ett giltigt äktenskapsförord, precis som alla andra avtal, ska hållas. Dock kan de under vissa omständigheter jämkas, vilket innebär att hela eller delar av äktenskapsförordet lämnas utan hänseende vid en äktenskapsskillnad.

Jämkning av äktenskapsförord

Enligt 12 kap. 3 § ÄktB kan man jämka äktenskapsförord om det är oskäligt med hänsyn till innehållet, omständigheterna när det skrevs, senare inträffade förhållanden, eller andra omständigheter. Med andra ord kan ett förutsättningarna för att äktenskapsförords giltighet ändras med tiden. Det kan ha att göra med stora förändringar i makarnas förmögenheter, deras levnadsförhållanden, eventuella sjukdomar eller liknande. Dock ska det tydligt påpekas att jämkning sker i undantagsfall.

Det finns ett rättsfall som tydligt illustrerar svårigheterna med att få till stånd en jämkning, NJA 1993 s. 583. HD bekräftar egentligen bara Hovrättens dom, som i sin tur bekräftar Tingsrättens dom. Man får alltså läsa Tingsrättens dom även om det är ett rättsfall från Högsta domstolen. I rättsfallet hade frun skrivit på ett äktenskapsförord under förutsättningarna att hon i ett separat avtal blev garanterad ensam vårdnad av barnen. Det ska tilläggas att hon blev upplyst om att det inte fanns någon sådan typ av avtal med verkan och att det var visat att hon blivit korrekt upplyst om detta, samt att de båda fick god betänketid innan de skrev på äktenskapsförordet. Trots detta skrev hon på äktenskapsförordet som gjorde all egendom till makens enskilda. I det fallet vägrades jämkning, trots att mannen mer eller mindre fick all egendom vid bodelningen.

I situationen du beskriver är dock situationen en annan. Att genom äktenskapsförord göra all egendom till ena makens enskilda egendom är en sak. Men att genom ett äktenskapsförord göra all egendom som är köpt både innan och efter äktenskapets ingående till enskild egendom för den ena maken är en så våldsam inskränkning i äganderätten att det får långtgående konsekvenser. Den dag en bodelning på de villkoren sker står den andra parten mer eller mindre helt utan egendom, vilket dels får konsekvenser för den personen, dels för dennes finansiella situation. Egendom som man exempelvis köpt på avbetalning går över till make X, och pengarna som man kan betala av egendomen går också över till make X. Kort sagt förlorar man äganderätten till mer eller mindre allt man någonsin köpt.

Utan att ge för säkra besked skulle jag säga att jag har väldigt svårt att se att en domstol skulle godkänna ett sådant äktenskapsförord. Det får allt för långtgående konsekvenser, och berör även parter utanför äktenskapet, vilket motiverar att det jämkas. Dock går det inte att säga exakt hur det hade jämkats. Att det avfärdas helt på grund av oskäligheten är förvisso inte otänkbart. Däremot är ett troligare utfall att man godtar villkoret som innebär att egendom som är förvärvad under äktenskapets gång, både gemensamt och ensamt, utgör enskild egendom för make X.

Jämkningsreglerna ger ett visst utrymme för att man jämkar hela äktenskapsförordet på den grund att omständigheten att den ena maken inte hade någon aning om konsekvenserna av äktenskapsförordet var avgörande för signerandet.

Slutsats

Äktenskapsförordet som du beskriver är en extremt långtgående inskränkning i äganderätten, vilken får konsekvenser även utanför äktenskapet. Därför skulle jag säga att det med absolut största sannolikhet skulle jämkas om det begärs av en part. Däremot går det inte att ge ett säkert svar på hur jämkningen skulle se ut i det specifika fallet. Min misstanke är att man skulle begränsa verkningarna till den egendom som köpts inom äktenskapet, men om man kan bevisa på att make Y inte hade någon aning om konsekvenserna av äktenskapsförordet och att make X vetat om detta och utnyttjat det, är det inte otänkbart att hela äktenskapsförordet lämnas utan hänseende. I ett sådant fall sker en bodelning som att äktenskapsförordet inte existerade.

Om du skulle ha några frågor kring mitt svar får du gärna höra av dig till: Daniel.Hogman@lawline.se

Hoppas du fick svar på din fråga!

Daniel HögmanRådgivare