FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag22/11/2023

Aktiebolaget byter ägare – Har jag kvar min fordran?

JAG STÅR SOM BORGENÄR PÅ BIL OCH TVÅ LÅN PÅ ETT AKTIEBOLAG. Aktiebolaget ska nu byta ägare och min fråga är om jag fortfarande då kommer att vara borgenär för de sakerna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det så att du tidigare haft en fordran mot ett aktiebolag och att du undrar huruvida du har kvar din fordran efter att bolaget byter ägare.

Här kan då konstateras att ett aktiebolag är en juridisk person vilket innebär att bolaget förvärvar rättigheter och skyldigheter som en enhet. Fordran som du tidigare haft mot aktiebolaget är då riktat mot bolaget (som sådant) och inte mot enskilda ägare (jfr 1 kap 3 § aktiebolagslagen). Svaret blir alltså ja; du har fortfarande kvar din fordran på aktiebolaget även om de byter ägare.

Hoppas mitt svar har varit till hjälp!

Hugo ClemedtsonRådgivare