FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet05/10/2017

Allemansrätt på annans brygga?

Vi har en sköthage i skärgården som tillskiftats oss fyra delägare genom lantmäteriet och där vi har andel efter vars och ens mantal. Vi har också en gemensam brygga och ett båthus plus egna sjöbodar var och en på området som är inhägnat. Gäller allemansrätten på detta område så att utomstående kan använda bryggan för tillägg och bad och att inta måltider på?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allemansrätten framgår av 2 kap. 15 § fjärde stycket regeringsformen, vari det föreskrivs att alla ska ha tillgång till naturen.

Brygga utanför tomten

Generellt kan sägas, att allemansrätten till viss del även gäller bryggor. Exempelvis är det tillåtet med kortare förtöjning vid en brygga, så länge inte bryggan ligger på någons tomt. Den som nyttjar bryggan för kortare förtöjning får dock inte hindra ägaren i dennes nyttjande av bryggan. Detsamma gäller för någon som vill använda bryggan för att bada. För sådant nyttjande är det fritt att använda bryggan, så länge den inte ligger på en tomt så nära ett bostadshus att ägaren hindras i sitt nyttjande. För att andra ska få använda bryggan måste den alltså ligga utanför tomten, den måste även vara utom synhåll för ägaren (från bostaden). Detta innebär också att så fort ägaren kommer är man skyldig att lämna bryggan; ägaren har rätt att utnyttja bryggan ifred utan hinder från annan.

Brygga i direkt anslutning till tomten

Ligger bryggan i direkt anslutning till tomten (sjötomt) gäller inte allemansrätten. I sådana fall blir bryggan istället så kallad tomtbyggnation, som är privat och inte får utnyttjas av andra.

Råd

För mer information råder jag dig att kontakta länsstyrelsen i ditt län. Hos dem kan du få information om vilka regler som gäller i ditt område, samt hur långt hemfridszonen sträcker sig på din fastighet. De vet även vilken betydelse en ansökan om strandskydd skulle ha för dig.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare