Ändra i testamente så att make inte får förvalta pengarna.

Hej, kan man ändra ett testamente man gjort tillsammans med sin maka angående vem som förvalta sin pengar om man dör. Jag Vill ändra till min dotter enbart.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar huruvida du kan ändra i ett testamente så att det endast blir din dotter som förvaltar dina pengar. Vägledning finns i ärvdabalken (1958:637) (hädanefter ÄB).

Förvalta pengar

Om en arvlåtare har varit gift, ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken (3:1 ÄB). Det är dock möjligt att begränsa efterlevande makes arvsrätt genom testamente. Den efterlevande maken har dock möjlighet att få ut kvarlåtenskap i enlighet med basbeloppsregeln om dennes egendom vid bodelning inte skulle nå upp till ett specifikt värde. Denna rättighet har maken oavsett vad som står i testamentet.

Ändra på ett testamente

Den som har skrivit ett testamente kan ändra sitt testamente genom att återkalla det eller göra tillägg (10:6 ÄB). Om det är frågan om större och avsevärda förändringar, kan det vara påkallat att upprätta ett helt nytt testamente. För att det nya testamentet ska vara gällande krävs att formkraven är uppfyllda, det vill säga att det är skriftligt och att två vittnen närvarar när testatorn skriver under testamentet (10:1 ÄB). För att det nya testamentet ska ersätta är det inte ett krav att det gamla testamentet återkallas, utan det kan räcka med att man tydligt anges att det nya testamentet ersätter tidigare versioner. Dock kan det vara bra att återkalla det ändå för att inte riskera eventuell förvirring och tvetydigheter.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare