Andrahandshyresgäst ersätta skada?

Har hyrt ut en lägenhet till en person. Lägenheten levererades fläckfri men när hyresgästen ska flytta så är det en fläck på golvet som ser ut att vara fukt från en blomkruka. Är hyresgästen ansvarig att ersätta den här skadan? Vidare vägrar han att betala 3 månaders el räkningar och säger att det kan tas från depositionen. Elen står på mitt namn men enligt kontraktet så är det han som ska ersätta mig för faktiskt förbrukning. Om jag inte önskar att ta detta från depositionen vad kan jag göra då? I kontraktet så står att eventuella skador skall bekostas av hyresgästen. Mitt bevis för att skadan inte var där när hyresgästen flyttade in är bilder som togs med kamera och visades och godkändes av hyresgästen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av frågan framgår det inte huruvida det är fråga om hyresrätt eller bostadsrätt, varför jag redigör för båda fallen.

I 12 kap. jordabalken (JB) regleras hyresförhållanden (här).

Hyresrätt

Enligt 12 kap. 24 § JB är hyresgästen ansvarig för att vårda lägenheten under hyrestiden. Hyresgästen är skyldig att ersätta skada som denne orsakar, men också för skada som genom vårdslöshet eller försummelse orsakas av personer i dennes hushåll eller personer som gästar hyresgästen. Däremot blir hyresgästen inte ansvarig för rena olyckshändelser. Vid bedömningen om hyresgästen ska ansvara för skadan, får man se till huruvida det finns tillräckliga skäl att kräva att hyresgästen vid användningen av lägenheten i den aktuella situationen borde ha agerat annorlunda. En bedömning måste alltså göras av händelsen i detta fall. Att hyresgästen placerat en kruka på golvet och vattnat växten, förmodligen utan underliggande skydd, får anses vårdslöst. Hyresgästen ska ersätta skadan.

Bostadsrätt

Vid uthyrning av bostadsrätt är lagen om uthyrning av egen bostad (här) tillämplig, tillsammans med jordabalken. Även i detta fall har hyresgästen samma skyldigheter som ovan. Hyresgästen ska alltså ersätta skadan.

Övrigt

De bevis du har i form av bilder är tillräckliga för att visa på att hyresgästen orsakat skadorna. Står det i avtalet att elen ska bekostas av hyresgästen, ska denne betala elen. Då ska du inte behöva ta från depositionen. Vägrar hyresgästen ändå, kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten (se 2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). I det fall du gör detta, kommer personen att informeras av Kronofogden och få möjlighet att bestrida skulden. Bestrids inte skulden, blir skulden fastställd och Kronofogden börjar arbeta med att driva in den. Bestrids skulden (t.ex. med motiveringen att personen inte har lånat några pengar), kommer du att informeras om detta och tillfrågas om du vill ta ärendet vidare till domstol. I det fall du har ett skriftligt avtal är det inte särskilt troligt att motparten väljer att bestrida skulden. Bestrider denne ändå skulden, bör du enkelt kunna uppfylla de beviskrav som åligger dig i en eventuell tvist.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare