Andrahandsuthyrning av bostadsrätt

1. Är hyres- och arrendenämden en domstol?

2. Är regler för andrahandsuthyrning av bostadsrätt fastslagen i lag eller har Brf möjlighet att bestämma villkoren?

3. Om en nära vän lånar bostaden under fyra veckor (deras egen ska stambytas) är det att jämställas med andrahandsuthyrning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är hyres-och arrendenämnden en domstol?

Rent formellt är hyres- och arrendenämnden inte en domstol, men i praktiken liknar nämnderna en domstol. Hyres- och arrendenämnden har exempelvis som uppgift, likt en domstol, att medla och pröva tvister (1 § punkt 1-2 och 4 § punkt 1-2 i lag om arrendenämnder och hyresnämnder).

Är regler för andrahandsuthyrning av bostadsrätt fastslagen i lag?

Regler kring andrahandsuthyrning av bostadsrätt regleras i bostadsrättslagen. Huvudregeln är att bostadsrättshavaren endast får andrahandsuthyra lägenheten om styrelsen samtycker till det (7 kap. 10 § första stycket bostadsrättslagen). Om styrelsen inte samtycker till en andrahandsuthyrning får bostadsrättshavaren ändå hyra ut sin lägenhet i andra hand, om hyresnämnden lämnar tillstånd till uthyrningen. Om styrelsen inte har någon befogad anledning till det förvägrade samtycket, så ska tillstånd lämnas (7 kap. 11 § första stycket bostadsrättslagen).

Om din vän lånar din lägenhet under fyra vekor - är det en andrahandsuthyrning?

Till att börja med vill jag notera att om du bor i lägenheten under dessa fyra veckor så är det inte en andrahandsuthyrning, utan då är det istället inneboende.

Men, även om du inte bor i din lägenhet under föreskriven tid är min bedömning fortfarande att situationen inte är att jämställas med en andrahandsuthyrning. För det första så har den person som ska låna lägenheten en annan permanent bostad. Det hade exempelvis lutat mer åt en andrahandsuthyrning om personen folkbokförde sig till den lägenhet du lånar ut. För det andra är tidsperioden denna utlåning sker kortvarig. Dessa två omständigheter i förening talar starkt för att du inte andrahandsuthyr din lägenhet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Adam FymanRådgivare