Andrahandsuthyrning - utlandsvistelse

Styrelsen i min bostadsrätt tillåter inte att jag hyr ut i andrahand. Jag jobbar utomlands och vill inte sälja min bostadsrätt. Istället så funderar jag på om jag kan skänka några andelar av min bostadsrätt till min syster och låta hon bo där. Funkar detta i praktiken? Kan styrelsen säga nej ändå? Hur funkar det med skatt om jag ger det som en gåva?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Uthyrning av bostadsrättslägenheter regleras i bostadsrättslagen 7 kap 10 §. Styrelsen i bostadsrättsföreningen ska bevilja ut uthyrning om det finns skäl. Dessa kan t.ex vara studier på annan ort, utlandsvistelse och provboende med sambo mm. Lagen är nyligen ändrad, vilken utvidgar möjligheten för uthyrning från tidigare synnerliga skäl till bara skäl.

Arbete i utlandet torde vara klart godtagbart skäl för uthyrning.

Om föreningsstyrelsen ändå inte godkänner en andrahandsupplåtelse, ska du i enlighet med 7 kap 11 § BRL vända dig till hyresnämnden och be dem ompröva styrelsebeslutet. Hyresnämnden kallar då parterna till ett sammanträde, och fattar beslut.

Detta sker med förtur. (ca 3 veckor till 3 månaders väntan)

Innan du fått svar från hyresnämnden bör du inte ändra ägandet i bostaden.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare