Ändring eller tillägg av grundlag

När man pratar om grundlagsändring är det även om man lägger till ett stycke/klausul? Hur lång tid skulle en sådan process ta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

När det gäller ändring av lag är det samma sak som att lägga till eller ta bort en del/klausul eller helt enkelt som att stifta en ny lag, det följer nämligen av Regeringsformen 8 kap 18§

Detta innebär att ifall man vill ta bort / lägga till en klausul i grundlagen behöver det gå igenom de steg som stadgas kring ändring av grundlag i Regeringsformen 8 kap 14 §. Det kräver alltså två likalydande beslut av riksdagen med ett riksdagsval emellan båda besluten, vidare måste det gå minst 9 månader mellan första omröstningen och riksdagsvalet. Det krävs även 5/6:e delar av rösterna är för.

Sammanfattningsvis krävs alltså att en ändring tas upp minst 9 månader innan riksdagsval, röstas igenom och sedan efter riksdagsvalet röstas igenom igen.

Hoppas detta svarande på din fråga!

//Mvh

Linus NilssonRådgivare