Ang. uppsägning av hyresgäst

Hej!

Har en hyresgäst som inte betalat hyran på mer än 6 månader, tyckt synd om henne när hon bett om uppskov, men nu går det inte längre. Min fråga är om vi måste meddela socialnämnden att vi säger upp henne och om uppsägningen är 3 månader eller om den kan upphöra tidigare då det gäller obetalda hyror under en längre tid. Tack för hjälpen.

Lawline svarar

Hej,

och tack för din fråga till oss på Lawline.se!

För frågor om hyra se Jordabalkens (JB) 12:e kapitel även kallad "Hyreslagen" som du hittar https://lagen.nu/1970:994#A1.

Enligt 12 kapitlet 4 § JB  är huvudregeln precis som du skriver att hyresgästen ska få uppsägningen minst tre månader i förväg (när det är du som hyresvärd som vill säga upp hyresavtalet).

Är det däremot så att hyresgästen är försenad med att betala hyran med mer än en vecka efter förfallodagen kan du som hyresvärd säga upp hyresgästen utan uppsägningstid. Hyresgästens hyresrätt anses vara förverkad (12 kap. 6 § 1 st. och 42 § 1 st. 1 p.).

När du som hyresvärd väljer att säga upp ett hyresavtal på detta sätt ska hyresgästen få ett meddelande om att det finns en möjlighet att få tillbaka hyresrätten om hyresgästen betalar hyran inom tre veckor från den dag hyresgästen tog del av meddelandet (12 kap. 44 §).

Viktig att tänka på är att tiden för dessa tre veckor inte börjar löpa förrän du som hyresvärd även skickat ett meddelande till socialnämnden i den kommun lägenheten är belägen om att hyresgästen kommer att bli uppsagd (12 kap. 44 § 1 st. 1 p.).

I det här fallet har din hyresgäst inte betalat hyror på över 6 månader. Du som hyresvärd behöver inte ta hänsyn till 3 månadersregeln, men måste skicka meddelande till både din hyresgäst och till socialnämnden om uppsägningen. Din hyresgäst har därefter tre veckor på sig att betala hyrorna innan åtgärder för uppsägning kan vidtas.

Hoppas svaret har varit till hjälp.

Vänligen,

Amanda RasmussonRådgivare