FrågaKÖPRÄTTKöplagen20/02/2022

Ångerätt vid köp av vara

Hej, jag har precis köpt en bil och vill ångra köpet jag undrar om det går att göra det? både jag o gamla ägaren vill göra det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det kommer till lagar och regler kring köp spelar det en stor roll hur situationen ser ut och vem du köper av. Det finns olika regler beroende på om du har köpt bilen av ett företag/näringsidkare eller av en privatperson. Det påverkar även om du som har köpt bilen är en konsument eller näringsidkare.

Köp mellan två privatpersoner/två näringsidkare

När det gäller köp mellan två privatpersoner eller två näringsidkare är det köplagen som är tillämplig. Köplagen i sig är inte tvingande, vilket betyder att köparen och säljaren kan komma överens om egna villkor kring köpet. I köplagen finns det ingen lagstadgad ångerrätt. Det betyder att du och säljaren ska ha kommit överens innan om att det ska finnas en ångerrätt vid köpet. I och med beskrivningen i din fråga, tolkar jag det som att säljaren också vill ångra köpet. En grundläggande princip i den svenska avtalsrätten är att man får avtala med vem man vill om vad man vill. Om ni är överens om att båda vill ångraköpet bör ni därmed kunna häva avtalet och låta prestationerna återgå. Det vill säga att säljaren får tillbaka bilen och att du får tillbaka pengarna.

Köp mellan konsument och företag

När det handlar om ett köp mellan en konsument och företag är konsumentköplagen tillämplig. Lagen är tvingande till konsumentens fördel, se KköpL 3§. Det påverkar om du har ångerrätt eller inte beroende på om du köpte varan på internet, via telefon eller i en fysisk butik. Om du köpte bilen i en fysisk butik så har du enligt lag ingen lagstadgad ångerrätt, dock erbjuder många företag öppet köp ändå. Om du köpte den via internet eller över telefon för mindre än 14 dagar sedan har du dock rätt att ångra köpet, se 2:10 i lag om distansavtal eller avtal utanför affärslokaler.

Återkom gärna om du har fler frågor!

Vänligen,

Vanessa Butler OlssonRådgivare