FrågaAVTALSRÄTTAvtal11/12/2022

Ångerrätt som säljare?

Har sålt tavla som jag vill ha tillbaka eftersom den betyder mycket för mig. Jag vet att jag inte har rätt till återtagande pågrund utav att jag sålt tavlan men eftersom köparen har sagt att att om jag hittar en annan liknande så kan jag få tillbaka den och bekräftar även vad tavlan har för betydelse för mig, alltså ett affektionsvärde jag ser detta som en kränkning, eftersom köparen medger att har ett affektionsvärde och betydelse för mig men inte vill att jag ska köpa tillbaka tavlan som jag frågat att få göra utan säger att om jag hittar en liknande tacka så kan vi byta. Det kan hända att tavlan har ett ekonomiskt värde som har då betydelse för köparen inte mig som säljare. Köparen säger att köparen inte har ork eller tid att hitta en annan, köparen har då inte haft ork eller tid på mer än ett år. Sökt och hittade en liknande på mindre än 1 minut. Vad har jag för rättighet i och med den uppenbara kränkningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Så jag tolkar din fråga är ifall du har någon rätt att få tillbaka tavlan du sålt.

Jag förstår att tavlan har ett särskilt affektionsvärde för dig, dock påverkar inte det särskilt den rättsliga bedömningen av försäljningen, då det inte framgår att du blivit lurad på någo vis eller liknande.

Det följer av avtalslagens 1§ att avtal är bindande. Det är även en princip inom avtalsrätten att avtal ska följas. Detta innebär helt enkelt att efter man har slutit ett avtal med någon så skall det avtalet hållas.

När det gäller köp finns det ofta skyddsregler som exempelvis en lagligt stadgad ångerrätt på 14 dagar  i de fall man sluter avtal på distans, exempelvis online, enligt lagen om distansavtal 2 kap 10 §. Dock ges dessa typer av skydd till konsumenter, alltså en privatperson som köper något från en företagare.

När två privatpersoner sluter avtal anses ingen av dem vara konsumenter och därmed begränsas antalet skyddsmekanismer som finns. Dock uppstår dessa enbart i de fallen som exempelvis säljaren inte lämnar ut varan efter betalning, ett fel uppstår eller köparen inte betalar. Men jag tolkar det som att ni har slutit ett avtal och ni har båda fullgjort era skyldigheter - gett ut tavlan och betalat för den.

Detta innebär helt enkelt att du har inte har någon möjlighet att häva köpet. Det går nog inte heller att ogiltigförklara avtalet då jag tolkar situationen som att ingen av ogiltighetsgrunderna i avtalslagens 3:e kapitel är tillämpliga.

Slutsatsvis innebär detta att så jag tolkat din situation så finns det inte någon rättslig möjlighet att häva köpet. Dock verkar du ha en överenskommelse med köparen om att få tillbaka tavlan ifall du kan hitta en likande åt dem, så jag skulle rekommendera att du försöker den vägen.

Linus NilssonRådgivare