FrågaKÖPRÄTTÖvrigt09/03/2022

Ångerrätten vid avbetalningsköp

Hej! Jag köpte i december en mobil på avbetalning i butik. Jag har nu betalat av cirka hälften av den totala summan för den men vill lämna tillbaka den för jag inte är nöjd. Butiken säger att det inte går, men vad gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill ha svar på om du har rätt till att lämna tillbaka din mobil som du köpt på avbetalning och att du ingått avtalet som privat i egenskap av konsument. När du som konsument har ingått ett kreditavtal är det konsumentkreditlagen (2010:1846) som är tillämplig.

Vid alla typer av kreditavtal har du som konsument en ångerrätt och får därför frånträda avtalet (21 § konsumentkreditlagen). Det innebär således att du som konsument alltid har rätt till en 14 dagars ångerfrist enligt lagen. Du kan utnyttja denna rätt genom att du, inom tidsfristen, lämnar eller sänder ett meddelande om att du vill frånträda avtalet. Tidsfristen för ångerrätten börjar att löpa från och med den dagen du ingått avtalet om avbetalningen (22 § konsumentkreditlagen). Dock kan tidsfristen som tidigast börja löpa från den dag då du som konsument tagit emot dokumentationen av kreditavtalet (14 § konsumentkreditlagen).

Vad gäller i ditt fall?

I ditt fall har ångerfristen tyvärr löpt ut eftersom du skriver att du ingick avtalet i december vilket är mer än 14 dagar sedan. Du har tyvärr därför inte någon möjlighet att returnera mobilen med stöd av lagen. Jag föreslår dock att du provar att kontakta butiken igen och förklarar situationen för att se om ni kan hitta någon lösning.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar,

Negin AhmadiRådgivare