FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/11/2023

Anhörigfullmakter och framtidsfullmakter

Hej Min mor är 90 år och har fått diagnosen altzheimer för något år sedan. Sjukdomen går i skov och hon tappar minnet och förändras mer hela tiden. Jag har länge velat skriva en framtidsfullmakt för att kunna ta hand om mammas angelägenheter utan att hon ska behöva en god man som hon inte känner, men min syster vägrar och säger att vi har anhörigbehörighet och inte behöver det, att vi kan göra allt som behövs med den. Stämmer det verkligen? Vad skulle det då finnas framtidsfullmakter för?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är föräldrabalken (FB) och lagen om framtidsfullmakter (FFL) som reglerar de relevanta fullmakterna.

Anhörigfullmakter

Denna fullmaktstyp är ganska ny och regleras i 17 kap. FB. Den ger en anhörig rätt att hjälpa sin anhöriga som saknar förmåga att ta hand om sina ekonomiska angelägenheter (17:1 FB). Anhörigfullmakten fungerar som en tillfällig lösning. Behöriga anhöriga är barn till föräldrar (17:2 FB). Det som är smidigt med denna fullmaktstyp är att man automatiskt får behörighet som anhörig utan att man behöver blanda in myndigheterna. Behörigheten omfattar bara den dagliga livsföringen, till exempel att betala räkningar och köpa in mat.

Framtidsfullmakter

Denna fullmaktstyp möjliggör för en person att bestämma vem som ska vara företrädare för personen om personen kommer behöva hjälp med att ta hand om olika saker. Fullmakten ska vara skriftlig och bevittnad av två personer (3–5 §§ FFL), och fullmakten börjar gälla när fullmaktsgivaren, i detta fall din mor, saknar förmåga att ta hand om sig själv (1och 9 §§ FFL). Behörigheten kan bestämmas, men framgår ingen behörighet i själva fullmakten, så gäller den för personliga och ekonomiska frågor, t.ex. för att sköta kontakten med myndigheter och sälja egendom, samt för att betala räkningar. Den som har en framtidsfullmakt får även ansöka om god man eller förvaltare för fullmaktsgivaren. I korthet kan man få en vidare behörighet genom en framtidsfullmakt.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. Du som anhörig kan redan nu ta hand om din mors dagliga livsföring genom en anhörigfullmakt som gäller omedelbart. Anhörigfullmakten är dock begränsad till livsföringen. En framtidsfullmakt kan ge dig en vidare behörighet att ta hand om flera frågor på din mors vägnar. Det kräver dock att du och din mor upprättar en framtidsfullmakt. Du behöver inte heller ha samtycke från din syster, utan det räcker med att din mor samtycker och att det finns två vittnen. Min rekommendation är att du tänker på vilken typ av hjälp som din mor behöver. Gäller det endast den dagliga livsföringen, så räcker det med en anhörigfullmakt, annars kan det vara bra med en framtidsfullmakt.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare