Anhöriginvandring när barn är anknytningsperson

Hej Jag är 16 år är svensk medborgare men är född i Somalia. Har bott hela mitt liv i Sverige med min pappa som gick bort för två år sedan. När jag var liten fick jag höra från min pappa att min mamma hade dött. Efter flera år har jag precis fått veta att min mamma lever och är kvar i Somalia. Det var hon som sökte upp mig . Hon är sjuk och är ensamstående med 4 små barn. Jag vill att min mamma och mina småsyskon kommer och lever med mig här. Hur gör jag?

Lawline svarar

 Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om din mamma och dina 4 yngre (halv)syskon kan komma till Sverige genom s.k. anhöriginvandring, och hur ni ska gå till väga. Din fråga regleras i utlänningslag (2005:716) (hädanefter UtlL).

Jag kommer att redogöra för din mammas möjlighet att få uppehållstillstånd, eftersom det är lättast att se din familj i Somalia som en enhet, där samtliga har viss anknytning till dig i olika utsträckning. Din mamma har klart tydligast band till dig, men dina syskon omfattas av samma lagrum och bör ges en snarlik bedömning. Det är också svårt att tänka sig att man skulle göra en skild bedömning för de olika familjemedlemmarna med tanke på deras ålder och nära familjeband. Exakt vad utfallet blir är dock svårt att säga.

När krävs uppehållstillstånd?

För att befinna sig i Sverige en längre period krävs det ett uppehållstillstånd, vilket kan vara antingen tidsbegränsat eller permanent, se 2 kap. 4 § UtlL. Det innebär att man som huvudregel måste söka detta innan man reser till Sverige, se 5 kap. 18 § UtlL. Det finns vissa undantag (för flyktingar som har fått lämna sitt hemland akut eller liknande) men i ert fall skulle jag säga att antagligen kommer krävas att uppehållstillståndet söks från Somalia.

Anhöriginvandring

När det kommer till anhöriginvandring invandrar en person genom anknytning till en så kallad anknytningsperson, i det här fallet dig. Enligt 1 kap. 2 § UtlL är du att räkna som barn eftersom du är under 18 år. Detta får betydelse för dina släktingars invandring.

I 5 kap. UtlL regleras olika former av anhöriginvandring. I 5 kap. 3 § UtlL finns ett par scenarion som innebär att man ska bevilja uppehållstillstånd. Dock är ingen av de alternativ som finns i paragrafen aktuella i ert fall. Istället får man använda sig av 5 kap. 3a§ 1 st. 2 p. UtlL, som säger att uppehållstillstånd får ges till en person som är nära anhörig till anknytningspersonen, förutsatt att den sökande och anknytningspersonen tidigare har ingått i samma hushåll och det finns ett särskilt beroendeförhållande mellan släktingarna som fanns redan i hemlandet. Eftersom det är din mamma, och du är att betrakta som ett barn i lagens mening och saknar en vuxen anhörig i landet är det naturligt att man kan tala om ett beroendeförhållande mellan dig och din mamma. Dessutom är det naturligt att anta att ni har ingått i samma hushåll tidigare, om än bara för en kort period innan du och din pappa flyttade till Sverige. Detta eftersom det trots allt är din mamma som fött dig och för att hon antagligen har tagit hand om dig under den första tiden i ditt liv.

I 5 kap. 3b § UtlL finns ett krav på att anknytningspersonen ska kunna försörja den som söker uppehållstillstånd, men eftersom du är under 18 år är paragrafen inte tillämplig, se 5 kap. 3c § UtlL. Det finns alltså inte ett krav på att du ska kunna försörja din mamma och dina (halv)syskon.

Min bedömning

Det är oklart exakt vad utfallet kommer bli för din mamma och dina syskon om de ansöker om uppehållstillstånd i Sverige. Det är nämligen oklart hur högt man väljer att ställa kravet på beroendeställning, och tiden man tidigare har bott tillsammans. Dock skulle jag säga att det faktum att du är ensam i Sverige utan en vuxen person, eller några andra släktingar, talar starkt till er fördel. Man måste dock notera att paragrafen säger att uppehållstillstånd får ges, och att det inte finns några garantier. Vad gäller själva processen kan du läsa mer om den på: https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Foralder-eller-annan-familjemedlem.html

Migrationsverket har mycket information på sin hemsida, och den finns på många olika språk. Migrationsverket har också väldigt bra funktioner för rådgivning som du har all rätt att använda dig av. Jag skulle råda både dig och din mamma att läsa igenom den information som jag har länkat till i lugn och ro, tillsammans med mitt svar.

Jag ser att du har bokat telefonuppföljning. Därför kommer jag att ringa dig på torsdagen den 28e april kl. 17.30. Det kan vara bra att veta att jag ringer från dolt nummer. Om tiden inte passar, eller om du har några frågor innan dess får du gärna kontakta mig på: Daniel.Hogman@lawline.se

Hoppas du fick svar på din fråga!

Daniel HögmanRådgivare