FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt31/07/2021

Anlita advokat och hemförsäkring

Hejsan, kom hem en em och då hade den nya grannen klippt ner vår gemensamma häck till knähöjd, var huvudhög innan. Jag rusade ut och stoppade dom. 13 m hann dom med. Lovade på plats att rätta till det och bad om ursäkt. Dom ringde häromdagen och jag blev utskälld och dom bad mig hålla kä-n i princip och sa dom inget tänkte göra. Jag sade det var olagligt och ville ha min höjd igen. Dom svarade att nu var det som det var, fixa själv och slängde på luren. Kränkande och hotfullt var samtalet. Jag spelade in det. Dom säger i samtalet att dom har bett om ursäkt och gör inte mer. Ny hög häck kostar 100,000 kr och jag känner mig hotad. Kommunen tyckte bra jag spelade in, pratade om jordabalken och Fastighetslagstiftningen, var hittar jag rätt advokat, vad kostar det, tar hemförsäkringen detta, osv. Jätte ledsen och sover ej pga hotsamtalet, och har bott här i 42 år utan incidenter tidigare. Ska verkligen brott få lönas.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Rätt advokat

Att hitta rätt advokat är beroende av flera saker, vilket gör det svårt för mig att svara på. Du kan googla eller fråga bland personer du känner. Rätt advokat kan också bero på exakt vad du vill få ut av advokaten och vilka åtgärder du vill ta samt om du har krav på advokatens personlighet eller liknande. Du kan anlita en jurist för din fråga genom oss på Lawline, vilket du gör på vår hemsida. Det är då ett timpris på 2 000 kr för dig som privatperson och du kan boka en tid här.

Priset för att anlita en advokat eller jurist kan däremot variera. Vissa som är specialiserade eller väldigt eftertraktade kan vara dyrare än andra, och vill du gå till domstol kan det innebära större summor. Det bästa är att fråga varje advokat du kontaktar.

Hemförsäkring

Det är säkrast att du kontaktar ditt försäkringsbolag för att få reda på exakt vad och hur mycket din hemförsäkring täcker när det kommer till advokat. Vanligen täcker hemförsäkringen i alla fall en del av kostnaden.

Sammanfattning

Har du fler frågor så kan du ställa dem genom en ny fråga eller ställa dem till en advokat du anlitar då det är svårt för mig att veta vad du menar med "osv". Kontakta försäkringsbolaget för att få alla detaljer gällande vad din hemförsäkring täcker eller inte täcker. Priset för att anställa en advokat kan variera i stor utsträckning och jag kan därför inte ge dig ett definitivt svar där. Ett alternativ är som jag nämnt att boka tid med en av våra jurister.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare