Anmäla någon för att den anmält mig?

Kan jag anmäla en person som har anmält mig till polisen?

En kvinna har anmält mig till polisen för sexuella trakasserier. Hon spridde falsk information om mig till några bekanta. Hon går till psykolog spelar som offert och säger att hon är rädd för mig.Efter polisens utredning har jag blivit befriats från misstanken. Åtal väcks inte

Vad kan jag göra nu?

Mvh,Allen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan inte anmäla någon till polisen endast av den anledningen att någon har anmält dig. Anmälningar till polisen kan göras om ett brott har skett. Det som skulle kunna bli aktuellt i ditt fall är förtal vilket regleras i 5 kap. 1 § Brottsbalken. Förtal sker när någon utan grund pekar ut en annan person som brottslig eller lämnar nedsättande uppgifter om personen. Det är dock inte säkert att så är fallet utan att veta mer omständigheter.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare