Annan person betalar räkningar

Hej. Om jag har pengar på mitt konto men inte min mamma t.ex, kan jag betala hennes räkning från mitt konto om hon ger mig pengar kontant? Eller är det olagligt? Och om mamma inte har pengar alls, kan jag betala den åt henne? Eller är det olagligt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Innebörden av att en betalningsförpliktelse föreligger mellan person A och företag B är att A måste tillhandahålla B pengar som motsvarar en viss vara, tjänst, hyra eller liknande. Hur A får pengarna är irrelevant. Det spelar således ingen roll om A betalar med kontanter, via digitala medel eller från utomstående person C:s konto (förutsatt att C samtycker till det).

Att du betalar din mammas räkningar och sedan får kontanter av henne är således inte på något sätt olagligt, förutsatt att du och din mamma har den överenskommelsen. Det är heller inte olagligt att betala hennes räkningar utan att få betalt av henne, förutsatt att du ger samtycke till att betala hennes räkningar utan ersättning för det. Betalningen kan då betraktas som en gåva från dig till din mamma.

Kontakta gärna Lawline på nytt om det uppstår några fler frågor!

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare