FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott23/02/2022

Anses en fiktiv mejladress vara urkundsförfalskning?

Kan det ses som urkundsförfalskning om man har en fiktiv mailadress när man begär ut handlingar från t ex en myndighet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du vill veta om du begår urkundsförfalskning om du skapar en fiktiv mejladress.

Till att börja med vill jag påpeka att du har rätt att vara anonym när du begär ut handlingar från en offentlig myndighet; du har ingen skyldighet att uppge ditt namn (TF 2:18).

En fiktiv mejladress är inte en urkundsförfalskning

För att en person ska kunna begå urkundsförfalskning måste det som förfalskas vara en urkund (BrB 14:1 andra stycket andra punkten).

För att det ska anses vara en urkund ställs det upp tre krav:
– Det ska vara en elektronisk handling

– Den ska kunna användas som bevis

– Det ska finnas utställarbevis som kan kontrolleras på ett tillförlitligt sätt

Vad som menas med en handling är att den ska förmedla någon typ av budskap eller information. I det här fallet går det att anse att en mejladress förmedlar information om sändaren.

Att den kan användas som bevis innebär att den ska kunna styrka något. Som exempel kan en ID-handling bevisa identiteten på en person.

Slutligen ska det finnas en utställarangivelse. Det innebär att det ska stå vart handlingen kommer från, t.ex. att den kommer från ett visst företag eller myndighet. Utställarangivelsen ska förtjäna tilltro, t.ex. att det krävs en elektronisk signatur eller liknande för att knyta handlingen till en viss person. Enligt juridisk litteratur ses inte en mejladress som en urkund eftersom det inte krävs någon elektronisk signal eller annan åtgärd för att skapa en mejladress.

Eftersom en mejladress inte ses som en urkund kan en fiktiv mejladress inte vara en urkund. Det betyder att det inte kan vara urkundsförfalskning.

Det ska inte vara någon fara att du skapar en fiktiv mejladress för att undvika att myndigheterna får veta vem du är.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare