Ansöka om betalningsföreläggande för utebliven lön

Hej! Jag och en vän hoppade in och jobbade för en resturang/Bar på nyårsafton/natten. Det var en vän till mig som jobbade på baren som frågade om vi kunde ställa upp. När vi kom dit skrev vi in vår personnummer, namn och mjladresser, vi stämplade in och stämplade ut. Det handlar om tiderna 21-02.. Ägaren lovade att återkomma till oss om datum när lönen skulle sättas in på kontot. Nu har det gått 2 månader och trots att vi lyckats få kontakt (inte alltid ägaren svarar) lite då och då så får vi ingen lön. Det ända ägaren gör är att skjuta fram datumet för betalningen eller inte svara alls på våra samtal. Vad kan vi nu göra för att få våran lön?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du och din vän har genom ert arbete erhållit en fordran avseende lön gentemot restaurangen/baren och ni kan då vända er till Kronofogdemyndigheten (KFM) och ansöka om betalningsföreläggande, se här. Kronofogdemyndigheten kommer då att delge restaurangen/baren ett föreläggande om att betala fordran. Om de då inte betalar föreläggandet så kommer KFM att meddela utslag vilket innebär att de kommer börja driva in pengarna. Men om restaurangen/baren bestrider föreläggandet så är det upp till er om du vill ta ärendet vidare till domstol.

Om du väljer att ansöka om betalningsföreläggande är det viktigt att ditt yrkande och dina grunder framgår tydligt. Exempelvis ett bevis på att du varit anställd under den aktuella tiden och vad din lön skulle uppgå till. Om du vill ha hjälp med att upprätta en sådan ansökan och skicka in den till KFM så kontakta oss på info@lawline.se så hjälper vi dig med detta mot en konkurrenskraftig kostnad.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Zorba HållstenRådgivare