Anställa närstående i kommun

Får en chef på ett Lss-boende i kommunal regi, anställa vänner till sina barn, grannens barn utan att annonsera ut tjänsterna?

Att omge sig av dessa rubbar enligt min mening chefens opartiskhet, men hur kan jag som God Man till dotter på boendet gå vidare.

Är det någon skillnad om de är fast anställda eller timanställda?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Anställa vänner och barn utan annonsering?

Utgångspunkten är att kommuner har möjlighet att fritt anställa den de vill, dock måste viss lagstiftning beaktas. Objektivitetsprincipen, företrädesrätten och förbud mot diskriminering är begränsningar som kommuner inte får handla i strid med vid rekryteringsförfaranden. Vidare har sökande kandidater möjlighet att begära laglighetsprövning om han eller hon anser att fel har begåtts vid anställningsbeslut från kommunens sida. Dock tillfaller endast kommunmedlemmar denna rätt (13 kap. 1 och 2 § kommunallagen).

Inom kommun och region finns det inte något krav på utlysning av tjänster. Däremot har vissa kommuner och regioner policys om att vissa tjänster ska utannonseras. Det kan därför vara värt att i ditt fall kolla upp om det finns någon sådan policy i den aktuella kommunen.

Angående frågan att anställa närstående och vänner så kan det klassificeras som jäv (7 kap. 4 § och 6 kap. 28 § kommunallagen). Det är i sig inte otillåtet att anställa närstående, men det måste då vara transparent och en följd av att vederbörande är mest lämpad för tjänsten. I det fall som du beskriver verkar det dock inte vara fallet, eftersom så många närstående har fått jobben och de därtill inte har utannonserats. Det spelar i sammanhanget ingen roll om det är fast anställda eller timanställda.

Det går att angripa jävet dels genom laglighetsprövning. Detta innebär med andra ord att man överklagar kommunens beslut om anställning till förvaltningsrätten (13 kap. 1 och 2 § kommunallagen). Dock måste ett sådant beslut överklagas inom tre veckor från att det tillkännagavs (13 kap. 5 § kommunallagen). Till följd av att det verkar röra sig om ett flertal anställningar i ditt fall, som också förmodligen löper längre bak i tiden, så är min rekommendation att du istället anmäler kommunen till Justitieombudsmannen, JO, vilket du kan göra här. JO:s beslut är endast rekommendationer, men om en kommun får kritik från JO brukar det i regel följas. Detta särskilt eftersom jäv i vissa fall, beroende på de närmare omständigheterna, kan klassificeras som tjänstefel för den ansvarige och därmed vara straffbart (20 kap. 1 § brottsbalken).

Sammanfattning och råd

Det är principiellt inte otillåtet för en kommun att inte utannonsera sina tjänster. En kommun måste dock alltid vara transparent och objektiv. Detta kan ifrågasättas i det fall som du beskriver. Att anställa flertalet närstående och vänner utan föregående utannonsering av tjänsterna är därför att betrakta som jäv. Mitt råd till dig är därför att du gör en JO-anmälan. Det går även att överklaga respektive anställningsbeslut till förvaltningsrätten. Dock måste detta göras inom tre veckor från det att beslutet om anställningen tillkännagavs.

Om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare