Anställning av minderåriga

Hej ! Vad gäller för unga sommarjobbare? Min granne och jag är lantbrukare. Han har två söner som är väldigt duktiga, och jag själv börjar bli lite äldre nu. Dessa killar är nu 15 respektive 14 år. Den äldre traktorkörkort, den andre håller på och skall ta till sin 15 års dag som blir i januari. Får jag anställa dessa killar för t.ex. sommarjobb när ordinarie personal är lediga, eller är de för unga? Om jag får anställa dem, får de i jobbet då köra traktor? (De kan, men får de? Gäller t.ex. regeln om att yngre får göra inomgård på egen mark, även om jag anställt dem?). Omfattas de som anställda i så fall av samma försäkringar jag har till ordinarie personal (t.ex. FORA m.m.) eller gäller särskilda lagar för personer under 18 år? Tacksam för svar.

Lawline svarar

 Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline. Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan anställa dessa killar som är 15 respektive 14 år gamla och huruvida de får köra traktor. För att besvara din fråga kommer jag främst att hänvisa till Föräldrabalken (FB).

Får en person som är under 15 år jobba?

Att ingå ett anställningsförhållande innebär att ingå ett bindande avtal - i detta fall mellan dig och de åberopade killarna. För att få jobba i den åldern får man ingå avtal om sommarjobb själv - förutsatt att vårdnadshavarnas samtycke föreligger. Det är först när man har fyllt 16 år som man får avtala om arbete av liknande art utan samtycke från vårdnadshavaren. Killarna och vårdnadshavarna får dock alltid säga upp avtalet utan tillstånd med omedelbar verkan om det krävs pga barnets hälsa, utveckling eller skolgång (FB 6 kap § 12). Det killarna förvärvar genom eget arbete får de således heller inte själva råda över tills de har fyllt 16 år (FB 9 kap § 3).

Svaret på denna fråga är således att du får anställa de åberopade killarna - förutsatt att deras vårdnadshavare samtycker till det. Dock kommer killarna inte själva att råda över de pengar de tjänar genom arbetet, utan det gör deras föräldrar tills de fyller 16 år.

Får barnen köra traktor?

Enligt transportstyrelsen får man köra traktor från 15 år. Då får man köra a-traktor. För att få ett undantag från ålderskravet krävs särskilda skäl; jag rekommenderar att du kontaktar transportstyrelsen för att få mer information om detta. Eftersom du skriver att den äldre killen har traktorkort torde detta inte vara något problem, men det är osannolikt att den yngre får köra traktor just nu.

Omfattas de av samma försäkringar?

För att besvara denna fråga: det beror på det enskilda försäkringsbolaget. Jag kan inte hitta något i FORA:s allmänna villkor om vad som gäller för minderåriga arbetstagare. Således rekommenderar jag att du kontaktar dem för att få reda på om killarna skulle omfattas av samma försäkring som en ordinarie arbetstagare.

Om du har flera frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning:

Samer MajidRådgivare