Anställningsavtal

Jag har ett kontrakt där kontraktstiden är from 2017-09-01 till 2017-12-31. Parterna skrev på och var överens 2017-09-30. Från vilken tid skall jag få lön? Från 2019-09-01 eller 2017-09-30.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.

Om jag förstår din fråga rätt handlar kontraktet om ett uppdrag eller tjänst. Då ni har överenskommit om start på kontraktet är 09-01, än denna dag har passerat, torde detta vara startdag för lön, såvida inte annat har framkommit av kontraktet.

Vidare ska sägas att, efter vad jag förstår av din fråga, om du har arbetat sedan denna tid gäller följande: Som huvudregel inom avtals- och arbetsrättslig kontext ska man få lön från första dagen av arbetet, eftersom arbetsgivaren har konkludent ingått ett avtal med dig som arbetstagare om du har arbetat, och arbetsgivaren inte meddelat att du inte ska fortsätta eftersom ni inte har avtal. Genom att arbetsgivaren fortsatt ge dig instruktioner och arbetsledning har därmed ett "anställningsavtal" ingåtts konkludent (genom handling, accepterande genom handling) och du är därför berättigad till lön.

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag

Marcus AnstrinRådgivare