FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag28/12/2021

Ansvar för aktiebolagets skatteskulder

Hej! Jag och min sambo går i tankarna på giftemål då vi har två gemensamma barn. Min sambo har ett aktiebolag tillsammans med sin bror som jag inte litar på ett skvatt. Vår fråga är nu, om bolaget går i konkurs och säg att det finns skatteskulder, blir min man då tvungen att betala det privat? Och kan vi bli tvingade att sälja huset för att betala skatteskulden, vi äger hälften var.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga

Inom aktiebolagsrätten så gäller som huvudregel att delägarna inte är ansvariga för aktiebolagets skulder. Detta följer av 1 kap. 3 § aktiebolagslagen. Men är det så att han är styrelseledamot i bolaget så kan han om vissa förutsättningar är uppfyllda bli personlig ansvarig ifall bolaget lider av kritisk kapitalbrist och därför inte kan betala skatteskulden. Kapitalbrist innebär att bolagets eget kapital understiger aktiekapitalet. Om det är så att bolaget har ett kapital som understiger hälften av det aktiekapital som finns registrerad har bolaget en kritisk kapitalbrist. När ett bolag lider av kritisk kapitalbrist är styrelsen förpliktigad att vidta vissa åtgärder i enlighet med 25 kap. 13–16 §§ ABL.

De åtgärder som styrelsen inledningsvis måste vidta framgår i 25 kap. 13 § ABL. Enligt bestämmelsen så är styrelsen skyldig att upprätta en kontrollbalansräkning ifall det finns skäl att anta att bolaget lider av kritisk kapitalbrist. Vidare så framgår det i bestämmelsen att styrelsen också är skyldig att upprätta en kontrollbalansräkning om det står klart att bolaget inte har tillräckligt med tillgångar för att kunna betala utmätningsfordringar fullt ut.

Bolagets revisor ska granska kontrollbalansräkningen, om det är så att bolaget är skyldig att ha en revisor.

Om man har en kontrollbalansräkning som visar kapitalbrist (mindre än halva aktiekapitalet) så måste bolagsstämman sammankallas (första kontrollstämman) och ta beslut om bolaget ska likvideras, se 25 kap. 15 § ABL. Styrelsen ska då lägga fram en åtgärdsplan som stämman ska rösta om de ska anta eller inte, aktieägarna ska alltså fatta ett beslut om de ser ett ljus i tunneln. Aktieägarna har 8 mån på sig att rädda bolaget om de beslutar om att rädda bolaget enligt 25 kap. 16 § ABL. Efter 8 månader kallar styrelsen till en andra kontrollstämma, om problemet inte är löst så måste bolaget likvideras, annars så drabbas styrelsen av personligt ansvar. Styrelsen måste då ansöka om likvidation hos tingsrätten.

Av 25 kap. 18 § ABL följer att ifall styrelsen inte har sett till att upprätta en kontrollbalansräkning och låta kontrollbalansräkningen bli granskad av bolagets revisor eller sammankalla den första kontrollstämman eller att göra en ansökan hos tingsrätten om att bolaget ska likvideras så är styrelseledamöterna solidarisk ansvariga för bolagets skulder under den period som underlåtenheten består.

Ifall det är så att förutsättningarna är uppfyllda för att din man ska anses vara personligt ansvarig och han inte kan betala så brukar man först och främst utmäta alla andra tillgångar han äger innan det kan bli aktuellt med utmätning av huset.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss

Vänligen

Alejandra VasquezRådgivare