FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/10/2022

Ansvarar säljaren om ett tidigare fel på en bil uppstår igen?

Hej jag har köpt en bil ifrån en bilfirma och det visade sig att det var fel på den. Bilfirman tog tillbaks bilen och reparerade felet på en verkstad. Jag undrar nu, om jag säljer denna bil till en privat person eller företag, och det skulle visa sig att felet kommer tillbaka till en ny ägare av bilen, kan jag bli ansvarig för att åtgärda det eller blir det verkstaden som har reparerat och utfört jobbet som får skyldighet att göra det? Jag har fått ett kvitto/bekräftelse av bilfirman att reperation är åtgärdad. Och även så har verkstaden sagt att dom lämnar ut 1års garanti på jobbet men det har jag inga papper på. Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du redan fått hjälp med att åtgärda felet på bilen och att det därmed inte handlar om att du vill få hjälp med om du har rätt att få felet åtgärdat. I stället vill du veta vad som händer om du säljer bilen i framtiden och felet sedan kommer tillbaka.

Köplagen reglerar köp av lös egendom
Om du säljer bilen till någon i framtiden utgår jag från att du gör det som privatperson. Oavsett vem du säljer den till blir köplagen tillämplig vid en sådan affär då du som säljare inte är näringsidkare och en bil är lös egendom (1 § köplagen). Därmed blir den lagens regler tillämpliga.

Köplagen är dispositiv, vilket innebär att lagen är tillämplig i den mån ni som avtalsparter inte kommit överens om något annat (3 § köplagen). Jag kommer dock utgå från vad lagen säger i mitt svar.

Vad anses som fel?
En vara ska i fråga om exempelvis kvalitet och andra egenskaper överensstämma med vad som följer av avtalet. Framgår inget av avtalet ska den generellt kunna användas för det ändamål som den är tänkt för. En vara ska i övrigt vara felaktig om den avviker från vad en köpare rimligtvis kan förvänta sig (17 § köplagen).

Säljaren ansvarar dock endast för fel som fanns vid avlämnandet
Ett fel på en vara ska bedömas utifrån tiden för riskens övergång (21 § köplagen). När risken går över hamnar ansvaret på köparen istället för säljaren. Risken går över på köparen när varan har avlämnats (13 § köplagen). En vara anses avlämnad när den har tagits om hand av köparen (6 § andra stycket köplagen)

Du som säljare ansvarar i så fall för fel som fanns vid avlämnandet, även om felet visar sig först senare. Det är köparen som ska visa att felet fanns redan vid köpet.

Var ärlig om att det tidigare varit fel på bilen
Bilens skick ska alltså bedömas utifrån tidpunkten när en eventuell köpare hämtar bilen från dig. Är det inte fel på bilen vid den tidpunkten är det inte du som säljare som ansvarar för felet. Jag vet inte hur stort fel det handlar om i ditt fall men eftersom felet är åtgärdat kan jag inte se hur man skulle kunna bedöma att felet finns vid upphämtandet. Det är dock svårt för mig att avgöra utan att veta alla omständigheter i fallet.

Jag skulle rekommendera att du är ärlig med att det varit fel på bilen tidigare men att det nu ska vara åtgärdat. Då friskriver du dig på ett sätt från ansvar genom att sälja bilen i ”befintligt skick” (19 § köplagen). Om köparen på det sättet vet om att det tidigare varit problem med bilen borde det också kunna räknas som något köparen borde upptäckt vid köpet (20 § köplagen). Vidare innebär det också att köparen rimligtvis inte kan förvänta sig att bilen är i perfekt skick, utan att felet skulle kunna komma tillbaka (17 § tredje stycket köplagen). På så sätt bör det inte kunna räknas som ett fel på bilen som köparen kan åberopa.

Viktigt att notera är också att en köpare endast får hävda fel på bilen inom två år från det att denne tog emot den (32 § andra stycket köplagen). Om felet därför inte kommer tillbaka inom två år från det att du sålt bilen har köparen i vilket fall ingen möjlighet att hävda fel på den.

Sammanfattning
Även om jag inte har all fakta om vad felet i ditt fall är bedömer jag det som att du inte borde bli ansvarig för att åtgärda felet, så länge du är uppriktig med hur situationen ser ut vid en framtida försäljning av bilen.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare frågor, är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare