Ansvarsförhållandet när varan försvunnit efter avlämnande

Hej

Jag beställde för drygt tre veckor sedan en vara från en webbshop. När leveransen dröjde kontaktade jag transportbolaget och fick meddelandet att paketet var lagt i min brevlåda. När jag påpekade att paketet var för stort för att få plats i brevlådan insåg de att något blivit fel och bad mig kontakta webbshoppen för att de skulle göra en reklamation till transportbolaget. Webbshoppen kräver att jag upprättar en polisanmälan på stöld eftersom varan är markerad som levererad för att de ska kunna hjälpa mig. Jag har meddelat att jag inte känner att jag kan göra det eftersom jag inte mottagit någon vara, men webbshoppen är inte intresserad av att hjälpa mig vidare utan en polisanmälan. Vi har fastnat i processen och jag behöver hjälp med att veta vem som har rätt.

Jag har tittat på KKL och om jag förstår det rätt är det 6 § som styr avlämnandet och 8 § som styr hos vem risken ligger fram till avlämnandet, men jag kan inte helt tolka hur ansvarsförhållandena ligger i just detta fall. Kan ni hjälpa mig med det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I brist på annan information utgår jag ifrån att du är privatperson, samt att du beställt en vara för ditt personliga bruk från ett företag. Baserat på mitt antagande blir konsumentköplagen (KköpL) tillämplig (1 § stycke 1 KköpL).

Det råder stora oklarheter i den situation som uppkommit, vilket gör det svårt för mig att ge dig ett svar som garanterat är rätt. Jag ska dock göra mitt bästa för att ge dig ett så rimligt svar som möjligt.

När är en vara avlämnad?

En vara är avlämnad när köparen har fått varan i sin besittning (6 § stycke 1 KköpL). Normalt sett anser man att en vara kommit i köparens besittning om den lämnats i köparens brevlåda (prop. 1989/90:89 s. 70). Du beskriver dock att paketet är för stort för att passa i brevlådan, vilket innebär att vi skulle kunna dra slutsatsen att varan faktiskt inte lagts i brevlådan.

Varan kan dock anses vara avlämnad om du tagit emot den personligen, men som jag förstår dig har så inte skett.

Det lämnar oss med alternativet att varan med största sannolikhet lämnats utanför din bostad. Beroende på om du bor i villa eller lägenhet ser möjligheterna till avlämnande olika ut. Att lämna en vara på en villatomt kan innebära att en vara är avlämnad, förutsatt att köpare och säljare avtalat att varan får lämnas av på sådant sätt. Som jag förstår finns dock ingen sådan överenskommelse mellan er. Om du istället skulle bo i lägenhet är varan inte avlämnad om den lämnas utanför dörren (prop 1989/90:89 s. 70).

Det tycks med andra ord inte finnas något sätt som varan ska ha kunnat avlämnats på.

Hos vem ligger risken för varan?

Risken för varan går över på köparen i samband med att varan avlämnas (8 § stycke 2 KköpL). Det innebär att du som köpare inte har något ansvar för varan förrän den avlämnats.

Din situation och mina råd till dig

Utifrån min tolkning av situationen har inte varan kunnat avlämnas på något sätt. Det innebär i sin tur att risken för varan ännu inte gått över på dig, och att du således inte har något ansvar för varan. Eftersom du inte har något ansvar för varan är det inte heller ditt ansvar att polisanmäla varans försvinnande. Företaget bär ansvaret för varan och ska således också se till att du får din vara.

Mitt råd till dig är att kontakta företaget igen och med hjälp av informationen i mitt svar förklara att ansvaret inte ligger på dig. Förhoppningsvis är de mer tillmötesgående om du kan visa att du inte har något ansvar.

Företaget kan komma att återigen hänvisa till att paketet avlämnats i brevlådan. Jag tycker då att du återigen ska hänvisa till att det är fysiskt omöjligt.

Om du känner att du inte får gehör från företaget kan du alltid ta mer hjälp.

Du kan enkelt hitta information hos konsumentverket: https://www.hallakonsument.se

Du kan även anmäla företaget om du anser att det bryter mot konsumenträttsliga lagar: https://www.konsumentverket.se/for-konsument/anmal-till-konsumentverket/

Sist men inte minst finns våra duktiga jurister till ditt förfogande om du behöver mer juridisk hjälp: https://lawline.se/boka

Jag hoppas att jag kunnat hjälpa dig att få svar på dina frågor. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Cornelia AebeloeRådgivare