använda annans foto utan tillåtelse

Hej Lawline! Jag är en hobbyfotograf som håller på att bygga upp ett eget företag inom fotografi. När jag precis hade startat företaget tidigare i år fotograferade jag en väns hund (utanför företaget, gratis). Nu har hon startat en kennel och använder de bilderna jag tog på sin hemsida, utan min tillåtelse och utan att nämna att jag är upphovsman. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras främst i Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL)

Fotorätt och upphovsrätt

När någon tar ett foto så kan bilden skyddas genom antingen upphovsrätt (1 § URL) eller fotorätt (49a § URL). För att få upphovsrätt så krävs det att bilden måste uppnå verkshöjd. Verkshöjd innebär att verket ska ha särprägel och påvisar individualitet och självständighet och är resultatet av upphovsmannens egna intellektuella skapande. Även om ett foto inte uppnår verkshöjd så är alla fotografiska bilder skyddade med en fotorätt enligt 49a § URL. Skillnaden mellan upphovsrätt och fotorätt är bland annat hur länge foto är skyddat.

Ensamrätten

Då du har tagit fotot så har du antingen upphovsrätt eller fotorätt till bilden.

Det innebär att du har både en ekonomisk rätt och en ideell rätt kopplat till ditt foto. Den ideella rätten beskrivs i 3 § URL som att man har rätt att bli namngiven som upphovsman till bilden och att man har rätt att motsätta sig förändringar av bilden eller att bilden används på ett sätt som skulle kunna anses vara kränkande.

Den ekonomiska rätten beskrivs i 2 § URL som ett skydd mot att verket kopieras eller sprids, visas eller görs tillgängligt för allmänheten utan tillstånd.

Att ha upphovsrätt eller fotorätt innebär att man har ensamrätt till verket och att ett verk inte får användas utan tillåtelse från upphovsrättsinnehavaren. Om man använder sig av ett upphovsrättsskyddat verk utan upphovsrättsinnehavarens samtycke så kan man göra sig skyldig till upphovsrättsintrång. Straffet för upphovsrättsintrång framgår av 53 § URL som böter eller fängelse i högst 2 år om gärningen begåtts uppsåtligen eller av grov oaktsamhet. 54 § URL förklarar även att den som i strid med lagen utnyttjar ett verk ska betala skälig ersättning för utnyttjandet till upphovsmannen

Vad du kan göra

I ditt fall så har din vän spridit din bild vilket då innebär att hon gör ett intrång i din ekonomiska rätt och genom att inte namnge dig som upphovsman så är det ett intrång i din ideella rätt. Jag hade rekommenderat dig att till en början prata med din vän och informera hen om att personen har gjort sig skyldig till upphovsrättsintrång, och att ni försöker lösa det utanför en rättsprocess.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Amanda RydbergRådgivare