Användning av kunders varumärken i egen marknadsföring

Vad behöver jag ev inhämta för godkännande om jag vill använda andra företag som referenser i en film som jag lägger upp på YouTube. Jag vill räkna upp några av mina största kunder och då nämna dem vid namn.

Kan jag göra det eftersom de varit mina kunder länge eller bör jag inhämta deras godkännande muntligt eller skriftligt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När det gäller att använda andras varumärken är det alltid bäst att söka tillstånd innan man gör det. Enligt 1:10 Varumärkeslagen (https://lagen.nu/2010:1877) har varumärkesinnehavaren ensamrätt att använda sitt varumärke in näringsverksamhet. Som användning menas också att använda varumärket i reklam, 1:10 2 st 4 pkt. Att nämna företagen vid namn är ingen omfattande användning, men det är bäst att söka samförstånd med tanke på kundrelation också.

Vårt råd är att söka dina kunders godkännande för detta. Eftersom de varit dina kunder länge så tror vi inte att det ska vara några problem. För tydlighetens skull så är det bäst att inhämta skriftligt tillstånd. Då vet ni var ni har varandra.

Vänlig hälsning,

Philip IdeströmRådgivare