FrågaAVTALSRÄTTAvtal14/12/2022

Är avtal som sluts innan skilsmässa giltiga?

Finns det en lagtext som tydligt säger vad som gäller med ingångna avtal innan Äktenskapsskillnad är ansökt om? Jag och min exfru beställde ett arbete, i augusti, med en entreprenör som skulle komma i oktober-december. Sedan bestämde vi med en annan entreprenör som gav oss ett billigare pris i början av september. I slutet av september så ansökte vi gemensamt om skilsmässa. Vad händer då med avtalet, är inte båda bundna till avtalet? Vi skulle bygga en mur mellan oss grannarna och grannarna gick med på avtalet i augusti. I oktober kom den andra entreprenören och genomförde arbetet med muren.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga egentligen handlar om huruvida det avtal som du och din exfru slöt tillsammans med en motpart under tiden ni fortfarande var gifta är giltigt även om ni nu ansökt om äktenskapsskillnad. Om jag skulle ha tolkat dig fel får du gärna höra av dig på nytt och förtydliga omständigheterna något. Bestämmelser kring äktenskapsskillnad och förhållanden kopplade till förfarandet regleras framförallt i äktenskapsbalken (ÄktB). Med tanke på att din fråga rör sig om avtals giltighet kommer jag även beröra bestämmelser från lagen om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (AvtL) i mitt svar nedan.

Avtal ska hållas

Huvudregeln är att båda parter i ett äktenskap råder över sin egen egendom och svarar för sina skulder (1 kap. 3 § ÄktB). Det innebär att både du och din exfru personligen är skyldiga att svara för de avtal som ni ingått även om detta varit under tiden som ert äktenskap varit rådande. Vidare är principen om pacta sunt servanda direkt grundläggande för avtalsrätten. Det innebär att utgångspunkten är att avtal ska hållas. Principen går inte uttryckligen att hitta i AvtL eller i övrig lagtext utan är som sagt en grundläggande förutsättning för avtalsrätten i stort.

Precis som för de flesta huvudregler finns det dock även en del tillfällen som utgör undantag till principen; det vill säga tillfällen då ett avtal blir ogiltigt och därför inte måste hållas. Detta är framförallt:

Avgörande för huruvida ett avtal blir ogiltigt på grund av någon av punkterna ovan är att förhållandet ska ha förelegat vid avtalsslutet. Det spelar alltså ingen roll om någon av grunderna infaller först efter avtalsslutet. I ditt fall framgår det inte av din fråga att någon av grunderna ovan skulle ha förelegat vid avtalsslutet. Det spelar därför inte någon roll för avtalet att ert personliga förhållande förändrats genom äktenskapsskillnad efter avtalsslutet. Min slutsats blir därför att ert avtal som utgångspunkt bör gälla.

Oskäliga avtal kan alltid jämkas

En sätt att undgå att ett visst avtalsvillkor ska gälla är om man kan visa att villkoren är oskäliga. Att villkoren skulle vara oskäliga kan bero på dess innehåll, omständigheter vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden eller omständigheterna i övrigt (3 kap. 36 § AvtL). I ditt fall blir kanske just “senare inträffade förhållanden” relevant eftersom du frågar om äktenskapsskillnaden (som uppstått efter avtalsslutet) påverkar bundenheten av avtalet. Om du kan visa att äktenskapsskillnaden gjort att avtalet är oskäligt kan avtalsvillkoren alltså jämkas eller lämnas utan avseende. Mitt råd skulle alltså vara att yrka på denna grund om du vill komma loss från ditt avtal. Det beror på att denna grund är den enda som tar hänsyn till just “senare inträffade förhållanden” som det ju är fråga om här.

Slutsats

För att summera så bör ert avtal som utgångspunkt gälla även om det slöts innan äktenskapsskillnaden. Om du kan visa att avtalet till följd av äktenskapsskillnaden är oskäligt har du dock möjlighet att påkalla jämkning eller att det ska lämnas utan avseende.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare