Är beordrad övertid lönemässigt förhandlingsbar?

Är beordrad övertid förhandlingsbar lönemässigt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framkommer inte om du omfattas av ett kollektivavtal eller inte på din arbetsplats så jag kommer bena upp svaret i två delar om vad som kan gälla i din situation.

Om du har ett kollektivavtal

Rätten till övertidsersättning är reglerad i vissa kollektivavtal. Hur kollektivavtalen ser ut beror på vart och vad du jobbar med. Ersättningen för övertid kan alltså variera ordentligt mellan olika verksamhetsområden. T.ex. kan en sjuksköterska och en byggnadsarbetare ha helt olika ersättning beroende på hur deras kollektivavtal ser ut.

Om du inte omfattas av ett kollektivavtal

Om du inte omfattas av detta måste du själv förhandla med din arbetsgivare om vilken lön du ska erhålla för övertidsarbete. Du måste även se till att det ni har förhandlat förs in i ditt anställningsavtal.

Övrigt

Värt att nämna i sammanhanget, även om du inte frågade efter det, är att maxgränsen för tillåten allmän övertid är 200 timmar/kalenderår. Utöver dessa finns även 150 timmar/kalenderår beordrad övertid. Beordrad övertid brukar tillämpas vid speciella situationer om arbetsgivaren tycker att dessa föreligger.
Reglerna kring övertid återfinns i 7-9 § Arbetstidslagen.

Sammanfattningsvis kan sägas att det beror på vilken typ av jobb du har, hur din anställningsform är och om du omfattas av ett kollektivavtal (vad det säger) eller inte om du lönemässigt kan förhandla om din beordrade övertidsersättning.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skicka gärna in en ny fråga annars!

Med vänliga hälsningar

Joakim HassiniRådgivare