Är det brottsligt att bränna koranen?

Visst borde väl bränning av koranen kunna vara ett brott? Inte i sig, det förstår jag, men när en person gör det (eller hotar att göra det) så att denne vet att det kommer bli bråk? Kan man kalla det uppvigling? Hets mot folkgrupp? Tänker på dansken som har som mål att provocera fram bråk (vilket han lyckas med). Klarar han sig för att han inte med ord uppmanar till bråket? Finns det inget lagstöd någonstans för att en handling som sannolikt kommer leda till att brott begås kan förbjudas? Hur kan det ges tillstånd till detta när man vet vad som kommer hända? Jag känner till yttrande- och demonstrationsfriheten, det är inte de lagarna jag undrar över utan de andra, uppvigling och hets mot folkgrupp, diskriminering, kränkning osv?)

Lawline svarar

 Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall det är ett brott att medge att man ska bränna en koran eller liknande helig skrift. För att besvara din fråga kommer jag främst att hänvisa till Regeringsformen (RF) som utgör vår grundlag, samt Brottsbalken (BrB).

Hur ser rättsläget ut?

Huvudregeln är att var och en är tillförsäkrad yttrandefrihet, dvs frihet att meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor (RF 2 kap § 1). Denna frihet kan emellertid begränsas genom lag, förutsatt att begränsningen är nödvändig, proportionerlig och godtagbar i ett demokratiskt samhälle (RF 2 kap §§ 20-21). Den begränsning som blir mest relevant i vårt fall är hets mot folkgrupp, vilket är att i ett uttalande eller annat meddelande hota eller uttrycka missaktning mot en folkgrupp eller annan sådan grupp med anspelning på bl.a trosbekännelse.

Uppvigling kräver att man uppmanar till brottslig handling (BrB 16 kap § 5), vilket inte är relevant i vårt fall då personen som utförde koranbränningarna inte nödvändigtvis uppmanade till våld. Kränkning blir inte heller relevant då en sådan handling kräver nedsättande ord, ryktesspridning, förlöjligande eller andra fysiska handlingar riktade mot en specifik person (se t.ex BrB 5 kap § 3). Att vara provokativ och att försöka uppröra känslor är inget brott i sig, utan det krävs ett direkt lagbrott för att man ska bli fälld.

Har hets mot folkgrupp begåtts i detta fall?

Det korta svaret är nej. För att hets mot folkgrupp ska vara för handen krävs det att man gör uttalanden som uttrycker missaktning eller hot mot en viss folkgrupp. Något sådant uttalande har inte gjorts; även om koranbränningen i sig kan betraktas som en missaktning mot islam faller detta inte in under bestämmelsen, utan omfattas för närvarande av yttrandefriheten. Givetvis kan  handlandet  upplevas stötande och upprörande, men   inget brott begåtts enligt befintlig svensk lagstiftning.

Om du har flera frågor eller funderingar, är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare